سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هدایت چشمه‌بل در مسیر جدید - نامه 3000 فعالِ محيط‌زيست به رئیس‌جمهور

زیست بوم

هدایت چشمه‌بل در مسیر جدید - نامه 3000 فعالِ محيط‌زيست به رئیس‌جمهور

مجریان سد داریان در کردستان ادعا می‌کنند که مسیر چشمه بل را تغییر داده و با توجه به اقدامات صورت گرفته از نابودی این چشمه جلوگیری کرده‌اند ولی فعالان زیست‌محیطی کردستان این ادعا را رد می‌کنند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | DH6931 - store nike kids boys nike sneakers for women - 102 - Air Jordan 1 Low Orange Olive Light Curry

به گزارش خبرنگار مهر، حاشیه‌های احداث سد داریان در حدفاصل استان‌های کردستان و کرمانشاه هرروز پررنگ‌تر می‌شود و علیرغم وعده‌های مختلف مدیران و مسئولان دولتی، گفته می‌شود که طی چند روز آینده این سد آبگیری می‌شود.

نابود شدن چشمه بل (کانی بل) با آبگیری سد داریان، باعث شد تا از همان آغاز طرح حاشیه‌هایی در این زمینه ایجاد شود و در همین راستا فعالان زیست‌محیطی در طول سه سال اخیر دست به کار شده و از تمامی ظرفیت‌هابرای جلوگیری از زیرآب رفتن آن استفاده کردند.

هرچند که مجریان و متولیان سد داریان ادعا می‌کنند که با استفاده از اقدامات صورت گرفته مسیر چشمه بل تغییر یافته و آب این چشمه به محل دیگری هدایت شده‌ است ولی منتقدان این ادعا را رد کرده و از نابودی و زیرآب رفتن این چشمه خبر می‌دهند.

روز جمعه جمعی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان کردستان از روند احداث سد داریان و همچنین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از نابودی چشمه بل بازدید کردند و متولیان سد نیز توضیحات لازم را در این زمینه دادند.

مجری سد داریان در جریان این بازدید عنوان کرد: از زمان احداث سد مطالعاتی برای رسیدن به راه‌حلی جهت هدایت آب چشمه بل آغاز شد و در طول دو سال اخیر نیز این تلاش‌ها ادامه داشت و هم‌اکنون ما به روش خوبی برای هدایت آب چشمه بل دست پیداکرده‌ایم.

محمود مشیری بیان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته هم‌اکنون مسیر قبلی چشمه بل مسدود شده و آب آن از محل دیگری خارج می‌شود و این مهم حتی باعث شده است که چشم‌انداز بهتری در این مسیر ایجاد شود.

وی با اشاره به استفاده از نظرات کارشناسان متعدد دانشگاهی برای جلوگیری از نابودی چشمه بل، افزود: ما برای اجرایی کردن این طرح نظرات و دیدگاه‌های مختلفی را از کارشناسان اخذ کرده‌ایم و به همین دلیل این روش بهترین اقدام برای جلوگیری از نابودی این چشمه بود.

مجری سد داریان از زمان آبگیری آن خبری اعلام نکرد ولی گفته می‌شود که مراحل مقدماتی آبگیری سد داریان امروز و فردا آغاز می‌شود و به همین دلیل مسیر قبلی خروج آب کانی بل برای همیشه زیرآب مدفون می‌شود.

همزمان با اقدامات صورت گرفته از سوی مجریان سد داریان برای نجات چشمه بل، شماری از فعالان زیست‌محیطی در فضای مجازی دست‌به‌کار شده و امضای بیش از سه هزار نفر را برای جلوگیری از نابودی چشمه بل را جمع‌آوری کرده‌اند.

در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور، آمده است: با استناد به اصول هشتم، پنجاهم، یک‌صد و سیزدهم و یک‌صد و بیست و یکم از قانون اساسی به استحضار می‌رساند؛ لزوم توجه به مقوله محیط‌زیست و حفاظت از آن از خواست‌های اصلی شهروندان و نیاز اصلی جامعه‌ی امروز ما را تشکیل می‌دهد به‌نحوی‌که مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت رسیدگی به مباحث آن را کراراً مورد تأکید قرار داده‌اند، از دیگر سو زنگ‌های خطر جهانی هرروز برای ساکنان زمین به صدا درمی‌آید تا میراث‌های  عظیم و ارزشمند طبیعی و  بشری در حوزه‌ محیط‌زیست حفظ و برای نسل‌های بشری تداوم یابد. در این راستا دولت شما که شعار تدبیر و امید را سرلوحه‌ عملکرد خود قرار داده است، بر رعایت امورات زیست‌محیطی تأکیدات زیادی نموده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: متأسفانه علیرغم سپری شدن قریب به سه سال از فعالیت دولت اعتدال، شواهد و قرائن حکایت از کم عطوفتی وزارت نیرو و برخی از سیاست‌گذاران دولت تدبیر و امید در این منطقه در حراست و حفاظت از آثار طبیعی زیست‌محیطی دارد. با آبگیری سد بد مطالعه شده داریان دومین چشمه‌ آب‌معدنی جهان و بزرگ‌ترین چشمه کارستی در خاورمیانه بنام چشمه بل که در سال ۱۳۸۸ به شماره‌ی ۶۴ در فهرست  آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است، در زیر ۱۰۹ متر ستون آب برای همیشه نابود می‌شود.

در بخش دیگری از نامه آن‌ها تأکید شده است: این نماد هویتی و این منبع بسیار باارزش آب شرب، که تداوم بقای ملی و پایداری نظام سیاسی در فلات خشک ایران به قطره قطره آن وابسته است، متأسفانه به دلیل اشتباهات ادراکی و گزینش عاطفی اطلاعات ناشی از داده‌های سد بد مطالعه شده داریان توسط مسئولان وزارت نیرو و مجریان طرح سد داریان در حال حاضر رو به نابودی است و متأسفانه مسئولین ذی‌ربط بابی تفاوتی هرچه‌تمام‌تر مصرانه سعی در تخریب این چشمه‌ی عظیم دارند که با تولید ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه بدون نیاز به تصفیه توانایی تأمین آب شرب دو میلیون نفر رادار است که ارزش آن بسی بیشتر از چاه نفت هست. بنابراین انتظار می‌رود هر چه زودتر جلو این فاجعه‌ی زیست‌محیطی گرفته شود. فاجعه‌های دیگر و نابودی مناطق حفاظت‌شده شاهد و کو سالان توسط سدهای مطالعاتی ببر و پاشنگان درراه است و باید در این مورد هم تجدیدنظر شود.

درحالی‌ فعالان زیست‌محیطی چشم‌انتظار نجات مسیر قبلی کانی بل هستند که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های وزارت نیرو بعید به نظر می‌رسد که متولیان و مجریان سد داریان تغییری در برنامه‌های کاری خود ایجاد کنند.

با آبگیری سد داریان مسیر قبلی خروج آب کانی بل برای همیشه مسدود می‌شود و آب این چشمه به‌ویژه لوله از مسیر دیگری خارج می‌شود و حتی مجریان سد داریان اعتقاددارند که این اقدام باعث می‌شود که چشمه بل چشم‌انداز بهتری داشته باشد و موجب جذب گردشگر نیز بشود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه