سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چشمه آب معدنی کردستان در چنگال بلدوزرها

زیست بوم

چشمه آب معدنی کردستان در چنگال بلدوزرها

در کشور کم آبی مثل ایران که باید قدر آب های شرب با کیفیت را دانست و از آنها استفاده کرد به هیچ وجه عاقلانه نیست که این چشمه را که مثل رودخانه ای از دل کوه می جوشد نابود کرده و در آب دریاچه سد غرق کرد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | nike sb dunk high premium red velvet dress shoes - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

چشمه بل یا یک جاذبه ارزشمند در مرز دو استان کردستان و کرمانشاه است که با توجه به احداث سد داریان از یکی دو روز گذشته کار نابود کردن این جاذبه طبیعی و گردشگری در کردستان آغاز شده و اقدامی قابل توجه برای نجات آن صورت نمی گیرد.

به گزارش مهر، چشمه بل به عنوان یکی از چشمه های منحصر به فرد نه تنها در کردستان که حتی در کشور، در دو کیلومتری هجیج و در فاصله کمی از رودخانه سیروان واقع شده است و آب آن پس از خروج از دل کوه، تشکیل آبشاری پر خروش داده و به رودخانه می ریزد.

از دیگر ویژگی های ارزشمند این چشمه جذابیت گردشگری آن است، چشمه بل به احتمال زیاد پر آب ترین چشمه منطقه اورامان است به طوری که چشم انداز خروج آن از دل کوه چشم هر بیننده ای را جذب زیبایی مسحور کننده آن می کند.چشمه بل با 15 متر طول به عنوان کوتاه ترین رودخانه در دنیا نیز شناخته شده است و دارای ویژگی ها، ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است.با این وجود نکته تاسف بار آنجاست که با ساخت سد داریان که در حال احداث است این چشمه در زیر بیش از 100 متر ارتفاع آب دریاچه غرق شده و همه فواید اقتصادی، محیط زیستی و گردشگری خود را برای ابد از دست می دهد.

در کشور کم آبی مثل ایران که باید قدر آب های شرب با کیفیت را دانست و از آنها استفاده کرد به هیچ وجه عاقلانه نیست که این چشمه را که مثل رودخانه ای از دل کوه می جوشد نابود کرده و در آب دریاچه سد غرق کرد. عملیات ساخت سد داریان از سال 1388 بدون هیچ گونه مطالعات فنی، زیست محیطی و کارشناسانه ای بر روی رودخانه ‌سیروان در منطقه‌ ی اورامان استان کردستان آغاز شد و متاسفانه به جرات می توان گفت در حالی کانی بل با آبگیری سد داریان غرق می شود که از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان "اثر طبیعی ملی" نیز ثبت شده است.

سد داریان مانند بیشتر سدهای دیگر باعث پدید آمدن نارضایتی محلی به علت بر هم خوردن ساختار اجتماعی منطقه، جا به جا شدن صدها خانوار، افزایش بیکاری، افزایش اختلاف‌ های قومی و منطقه‌ ای و تخریب خاطره‌ های جمعی می شود.

وضعیت نگران کننده و پیامدهای منفی این اقدام تا جایی پیش رفت که استاندار کردستان در نامه ای به وزیر نیرو خواستار توقف آبگیری سد داریان برای نجات قطعی چشمه بل شد. معصومه ابتکار در سفر به استان کردستان در خصوص چشمه بل اظهار داشت: این حرکت تخریب محیط زیست است و باید مسئولان و متولیان تا ارائه طرح جایگزین دست نگه دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه