سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم راه‌حل ملا نصرالدینی برای بحران آب

زیست بوم

راه‌حل ملا نصرالدینی برای بحران آب

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 83، سال سیزدهم، مهر و آبان 1393، رویه 17

کارشناسان و آگاهان فراتر از نیم سده، شاهد روند نابسامان کردن سامان زیست بوم ایران بوده‌اند. به عنوان یک مورد، بیابان‌زایی را می‌آوریم. در سال‌های آغازین دهه 50 خبرنگار یکی از روزنامه‌ها در سبزوار عکسهای تکان دهنده‌ای از پیشروی کویر گرفت که نشان می‌داد چگونه روستاهای حاشیه کویر زیر شن‌های پیش رونده گم شده‌اند؛ روستاهایی که تا دو سال پیش مردم در آنها زندگی می‌کردند.

چاپ آن عکسها موجب شد برنامه‌ای نمایشی با نام مالچ پاشی شنزارهای آبادیهای نزدیک کویر و کاشتن گیاه تاق در همین مناطق به اجرا در آید. اما این برنامه مسکن بود نه داروی درد و بعد، همین مسکن را هم قطع کردند.

از آنجا که همه کمابیش می‌دانند ویرانی‌های زیست بوم ایران چه اندازه‌های دهشتناکی دارند، از فهرست کردن آنها خودداری کرده و فقط به مقوله آب اشاره‌ای گذرا می‌کنیم:
برای رودررویی با این پدیده نابود گر هر مقامی از ظن خود حرفی می‌زند و برنامه‌ای را با چنان اطمینان خاطری ارایه می‌کند که پنداری نتیجه بررسی‌های هزاران ساعته گروه‌های کارشناسی گوناگون است. از جمله فرموده‌اند آب دریای مازندران و خلیج‌فارس را به مرکز ایران انتقال می‌دهند.
گیریم که توانستید زیر صدها کیلومتر کوه و کمر تونل بزنید. آن وقت می‌دانید برای انتقال آب به چه تاسیسات زیادی (تلمبه خانه، ایستگاه‌های گوناگون و...) نیاز است؟
و باز، گیریم که این مشکلات را هم حل کردید. با آب شور دریای مازندران و خلیج فارس چــه خواهید کرد؟ آن را در کویر رها می‌کنید تا در شنزارها فرو رود (مانند سد 15 خرداد در آن سوی بیابان‌های قم) یا آن راشیرین می‌کنید؟
می‌دانید برای شیرین کردن این میزان آب (که هم بتواند نیاز شهر نشینان را برآورده کند و هم زمینهای کشاورزی را سیراب سازد) به چه تعداد دستگاه آب شیرین کن و چه میزان نیروی برق برای کارکردن آنها نیاز است؟
و سرانجام، گیریم که فکر همه این مشکلات را کرده اید و برایشان برنامه و راهکار هم یافتهاید، اما با کدام مدیریت میخواهید چنین طرحی را اجرا کنید ؟ با همین مدیریتی که برنامه ساختن فاضلاب تهران را دردست اجرا دارد ؟
بگذارید گوشه‌ای از مشخصات این مدیریت را نشان‌تان دهیم.
یکی از خوانندگان مجله عکسی را که شوربختانه کیفیت آن برای چاپ مناسب نیست فرستاده، در مورد آن نوشته است :
فراتر از چهار سال پیش این تاسیسات و تاسیسات دیگری در خیابان شهید مجتبایی (بالاتر از سیدخندان) برپا شد. همان زمان دریافت اقساط سی وشش ماهه انشعاب  (هر انشعاب نزدیک به یک میلیون و دویست هزار تومان) را آغاز کردند. بهمن سال گذشته ساکنان این منطقه آخرین قسط را پرداختند، اما هنوز تاسیسات احداث مسیر فاضلاب در این منطقه برچیده نشده است و کارگران و مهندسان مشغول کارند!
میدانید طول این مسیر چقدر است ؟
حداکثر 700 متر
خواندنی - حال با این مدیریت میخواهید آب دریای مازندران و خلیج فارس را برای حل بحران فلج کننده آب به مرکز ایران منتقل کنید؟!!!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه