سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم منابع آب زیرزمینی ایلام، هر سال تهی‌تر از پارسال

زیست بوم

منابع آب زیرزمینی ایلام، هر سال تهی‌تر از پارسال

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: متأسفانه هر سال منابع آب زیرزمینی تهی‌تر می‌شوند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

مهندس «سجاد رستمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در استان ایلام 17 دشت وجود دارد که از این تعداد 4 دشت مهران، دهلران، دشت عباس و موسیان جزو دشت‌های ممنوعه قرار دارند.

مهندس رستمی بابیان اینکه متوسط افت سالیانه سطح آب زیرزمینی در دشت‌های مهران، دهلران و موسیان به ترتیب برابر با 83، 22 و 64 سانتی‌متر است، اضافه کرد: متأسفانه این آمار بیانگر این است که هرساله منابع آب زیرزمینی تهی‌تر می‌شود.

وی افزود: در دشت عباس که جزو دشت‌های ممنوعه استان قرار دارد، به واسطه ورود شبکه آبیاری در ساله‌ای اخیر علاوه بر توقف افت سطح آب زیرزمینی در دشت، شاهد خیز سطح آب بوده‌ایم و لذا تلاش شده است شرایط خروج از حالت دشت ممنوعه در این دشت انجام گیرد. همچنین در ساله‌ای اخیر به واسطه مدیریت صحیح و نیز همراهی کشاورزان در دشت موسیان خوشبختانه رشد افت سطح آب زیرزمینی کند شده و امیدواریم با همراهی کشاورزان منطقه علاوه بر تثبیت سطح آب، منابع آب زیرزمینی دشت نیز احیا شود.

رستمی در مورد سایر دشت‌های استان نیز عنوان کرد در برخی دیگر از دشت‌های استان همچون دشت آسمان‌آباد و هلیلان، هرچند هنوز در حالت دشت آزاد قرار دارند، ولی با توجه به افت‌های ایجادشده و اضافه برداشت‌های صورت گرفته، در صورت عدم همراهی کشاورزان، متأسفانه در آینده‌ای نزدیک ممکن است به عنوان دشت ممنوعه معرفی گردند.

رستمی افزود: شرط پایداری استفاده از منابع آب زیرزمینی همراهی کشاورزان و بهره‌برداران در مدیریت این منابع است که امیدواریم با همراهی روزافزون کشاورزان، وضعیت این منابع و درنتیجه انتفاع کشاورزان از آن بهتر شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه