جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یادگاری نویسی روی کهن ترین سنگ شهرستان اقلید

یادمان

یادگاری نویسی روی کهن ترین سنگ شهرستان اقلید

کهن‌ترین سنگ نبشته شهرستان اقلید در استان فارس در معرض تخریب‌های جدی قرار گرفت. تخریب‌ها روی کتیبه سنگی و حوض دختر گبر توسط برخی افراد با کنده‌کاری‌ توسط اشیا‌ء نوک تیز و نوشتن یادگاری صورت گرفته است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - burgundy and orange nike air max blue jean boots

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ این‌روزها کتیبه سنگی و حوض دختر گبر که متعلق به دوره ساسانی دستخوش آسیب‌های انسانی شده است. برخی از  فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس در بازدیدی که از این مجموعه تاریخی داشتند با کنده‌کاری و یادگاری‌نویسی‌های متعدد بر این کتیبه تاریخی مواجه شدند.
 
به‌گزارش CHN، استودان، کتیبه سنگی و حوض دختر گبر که در سال 1354 به ثبت ملی رسیده است درحال‌حاضر دستخوش آسیب‌های انسانی شده است. این کتیبه در شهرستان اقلید فارس بدون داشتن نگهبان و حصارکشی واقع شده است.

«سیاوش آریا» یکی از فعالان میراث‌فرهنگی در اینباره به CHN می‌گوید:حوضچه دخترگبر شهرستان اقلید پارس یکی از آثار دوره ساسانی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بدون نگهبان، حصارکشی و تعیین حریم رها شده است!
 
به‌گفته وی، درحال‌حاضر یادگاری نویسی وخراش به وسیلۀ اشیاء  نوک از جمله چاقو این اثر را با تهدید جدی مواجه کرده است.
 
 کتیبه و حوض دخترگبر به فاصلۀ  270 کیلومتری شمال استان  فارس در شهرستان اقلید قرار دارد. آریا اعتقاد دارد، درمرکزشهرستان اقلید به چند تپهبرمی خوریم. یکی ازاین تپه‌های تاریخی وکهن در صخره سنگی، لنگچه‌ای حوضی تراشیده شده که  نمای جلو آن درقابی 160*56 سانتی‌متر نوشته‌ای در 21 ردهستونی(سطرعمودی) تراشیده(حک) شده است. این لنگچه(حوض) به حوض گبرنامور معروف است و بخشی از 8 رده(سطر) نخست نبشته درگذشته مورد تخریب واقع شده. تاریخ  نبشته 11 ـ 12 آبان از ششمین سال شهریاری یزدگرد است.

با توجه به سبک گور به‌گمان زیاد این نبشته درپیوند با زمان یزدگرد سوم است.این نبشته به همراه نبشته‌های دربند قفقاز و چند نبشته درپیرامون پارسه (تخت جمشید) ازمهم ترین نگاشته های پهلوی به خط شکسته با رده‌های ستونی (سطرهای عمودی) هستند. این حوض سنگی درنبشته یاد شده دخمه نامیده می‌شود.
هومباخ درپژوهش های خود به این نتیجه رسیده که دخمه دراصل آرامگاه محصوراست! به این ترتیب درحوض سنگی،یک تن به آسودگی میتوانسته است با زانوی جمع شده دفن شده باشد!! روزگاری این حوضچه سرپوشی ازتخته سنگ داشته است. این سنگ نبشته(کتیبه) کهن‌ترین سنگ نبشته برروی سنگ‌گورو مزارکشف شده در ایران به خط پهلوی است.

به اعتقاد این فعال میراث‌فرهنگی، درواقع حوضچه دخترگبرهمان استودان بوده که طبق مستندات تاریخی احتمالا متعلق به یکیاز نجیب‌‌زادگان بوده است که هم‌اکنون  پا‌سداری و حفاظت است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه