شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخت جمشيد، نيازمند دفع سريع آب باران

یادمان

تخت جمشيد، نيازمند دفع سريع آب باران

 

به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی:جمع شدن آب باران در گذرها و اطراف ستون‌هاي ‌تخت‌جمشيد، اين اثر جهاني را در روزهاي باراني به شدت تهديد میکند. يک کارشناس عالي ميراث‌فرهنگي عنوان کرد که بايد چگونگي دفع آب به شيوه تاريخي، هرچه سريعتر در قالب پروژه تعريف و عملي شود.


آب گرفتگي در تخت‌جمشيد

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ از آنجايیکه آب گرفتگي در معابر و محوطه‌هاي تخت‌جمشيد اين مجموعه جهاني را به دليل نداشتن استحکام و مقاومت اوليه دچار فرسايش میکند. يک کارشناس عالي ميراث فرهنگي بررسي و تعريف پروژه براي دفع آب به شيوه تاريخي ضروري دانست.

حسن رايتیمقدم کارشناس عالي ميراث‌فرهنگي با تاکيد بر تشکيل تيم متخصص مرمتگر و باستان‌شناس گفت: اخيرا آبراه‌هاي تخت جمشيد تميز شده است اما بايد تيمي از باستانشناسان و مرمتگران متخصص در چارچوب مشخص تعريف شود تا راهکاري براي دفع آب ارائه شود.

وي افزود: تيم متخصص براي چگونگي دفع آب بايد با نظارت و تصويب شوراي فني درچارچوبي مشخص راهکار ارائه دهند و شروع به فعاليت کنند چرا که تخت جمشيد يکي از آثار بینظير و منحصربه فرد جهاني است.


اين درحالي است که تخت جمشيد به عنوان اولين شهر تاريخي محسوب میشود که داراي سيستم فاضلاب بوده است و هم اکنون نيز برخي از آبراه‌ها کاربردشان را حفظ کرده‌اند. اما درحال حاضر تجمع آب در روزهاي باراني به حدي میرسد که مانع تردد و عبور گردشگران میشود. به طوري که کارگران با ريختن سنگ ريزه هم نمي توانند مانع آب گرفتگي شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه