جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی نمی‌تواند محوطه کاخ ساسانی را حفظ کند

یادمان

میراث فرهنگی نمی‌تواند محوطه کاخ ساسانی را حفظ کند

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: تا وقتی حریم و عرصه‌ی «کاخ اردشیر بابکان» تملک نشود، کار چندانی برای جلوگیری از دفن مردگان در محوطه‌ی این اثر ساسانی نمی‌توان انجام داد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس علاوه بر داشتن مشکلاتی مانند آسیب دیدن به‌دلیل رشد گیاهان، چند سالی است که با ساخت‌وساز اهالی روستای «آتشکده» که در نزدیکی آن است و دفن مردگان این روستا در محوطه‌ی کاخ اردشیر مواجه شده است. اقدامی که از معاون سابق میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود علویان‌صدر - برطرف کردن آن را با تهیه‌ی یک طرح هادی قول داده بود؛ اما نه‌تنهای این کار متوقف نشد، بلکه گورستان مقابل کاخ اردشیر هر روز گسترده‌تر می‌شود.

درنا شهبازی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: هر سال اتفاق‌هایی را که در این محوطه رخ می‌دهد، به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گزارش می‌کنیم، اما تا وقتی عرصه و محوطه‌ی بناهای تاریخی خریده نشود و به تملک سازمان میراث فرهنگی درنیاید، با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیروزآباد با بیان این‌که حتی بخش‌هایی از کاخ اردشیر بابکان که اطراف آن فنس‌کشی شده، در تملک سازمان میراث فرهنگی نیست، توضیح داد: چون این بخش‌ها در تملک مردم است، نمایندگی میراث فرهنگی فیروزآباد با مشکلات زیادی دارد. مردم می‌خواهند در زمین‌های خود ساخت‌وساز کنند یا مردگان‌شان را در آنجا دفن کنند؛ اما ما به‌دلیل منطق کاری خود، نمی‌توانیم به آن‌ها اجازه‌ی این کار را بدهیم و این، باعث ایجاد درگیری‌های زیادی بین ما و مردم منطقه شده است.

او با تأکید بر لزوم خریداری عرصه و حریم بناهای تاریخی شهرستان فیروزآباد، اظهار کرد: حدود 60 خانوار در روستای «آتشکده» زندگی می‌کنند که فرزندان هر کدام از آن‌ها نیز به مرور ازدواج می‌کنند و مستقل می‌شوند. همچنین روزبه‌روز ساخت‌وسازها در این منطقه افزایش می‌یابد که این امر، باعث بروز مشکلات و درگیری‌های زیادی شده است.

شهبازی تأکید کرد: تا زمانی که این زمین‌ها در تملک مردم باشند، حتی وقتی سازمان میراث فرهنگی به دادگاه شکایت می‌کند، رأی دادگاه به نفع مردم صادر می‌شود و در نهایت، ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فیروزآباد افزود:‌ وضعیت کنونی در شأن «نخستین پایتخت ساسانی» نیست، بیش از 30هزار مترمربع از زمین‌های «شهر گور» در تملک مردم است که برای جلوگیری از ساخت‌وساز و بروز دیگر مشکلات، حتما این زمین‌ها باید خریده شوند.

خبرنگار ایسنا تلاش کرده تا در این زمینه با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نیز گفت‌وگو کند؛ اما تا کنون موفق نشده است.

کاخ اردشیر بابکان در 10 کیلومتری شهرستان فیروزآباد و در 100 کیلومتری جنوب خاوری (شرقی) شیراز قرار دارد. از این کاخ 1800 ساله ساسانی به‌عنوان کهن‌ترین کاخ گنبددار ایرانی نام برده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه