پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان واکنش 30 تشکل میراث‌فرهنگی به تخریب بافت تاریخی شیراز

یادمان

واکنش 30 تشکل میراث‌فرهنگی به تخریب بافت تاریخی شیراز

بیانیه تشکل‌ها در حمایت از بافت تاریخی شیرازخبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی ـ 16 سال گذشته 7 هکتار از بافت تاریخی شیراز به طور کامل نابود و پاساژهای تجاری نیمه کاره جایگزین خانه ها، مساجد و بناهای تاریخی شد. فاجعه ای که بدون شناسایی و  مستندنگاری، بخش مهمی ازتاریخ شیراز را نابود کرد. اینبار نیز برای بلعیدن 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز به کمین نشسته است. این تخریب ها که  تحت عنوان پروژه بین‌الحرمین، انجام می شود در جهت به هم پیوستن حرم شاهچراغ(ع) به حرم سیدعلاالدین شکل گرفته است این درحالی است که پیش از این پروفسور محمد منصور فلامکی طرحی را تدوین کرده بود که آن تمام ضوابط تاریخی رعایت شده بود و هیچ آسیبی به بافت نمی‌رسیداما مسئولان شهری این طرح را به علت نداشتن توجیه اقتصادی رد و اقدام به تخریب بافتی کردند که حاصلی جز پاساژهای تجاری نیمه کاری بی هویت نداشت.به طوری که به دنبال نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شیراز و همچنین فعالان و تشکل های سراسر کشور را وادار به صدور بیانیه ای در حمایت از بافت تاریخی شیراز کرد.
 
به گزارش CHN؛ دربیانیه ای که درنشست تشکل های میراث فرهنگی شیراز به امضای فعالان و دوستداران میراث فرهنگی سراسر کشور رسید، آمده است: تخریب بافت قدیم پاسخی برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی نیست و این امر تنها حذف صورت مسئله محسوب شده به طوری که این شیوه تنها  انفصالی تاریخی را در پی دارد. بافت قدیم و  بناهای موجود  دارای پیکره و هویتی واحد به شمار می رود که با تخریب هر بخش از این بافت درراستای حذف هویت ملی، اسلامی قرار می گیرد.
 
در بیانیه مذکور تاکید شده است:بافت قدیم دارای مشکلاتی اجتماعی است که در نتیجه عدم باور به ارزش های پایدار ایجاد شده است که نیازمند تیمارو توجه همه جانبه است نه نسخه ای برای مرگ. به همین دلیل تمامی فعالین میراث فرهنگی سراسر کشور با درنظرگرفتن این بافت قدیم ارزشمند به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت خود درصدد حمایت همه جانبه برآمده اند و حمایت از آن را وظیفه ی فرهنگی و ملی خود دانسته اند.
در نشست تشکل های میراث فرهنگی شیراز بیاینه حمایت از بافت تاریخی شیراز به امضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی مسجدسلیمان، انجمن یادآوران و دوستداران میراث فرهنگی شهربابک، بنیاد فردوسی مشهد، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز تهران، انجمن ایران شناسی کهن دژ همدان، انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد، انجمن حافظان طبیعت استان یزد، موزه خصوصی تاریخ و باستان شناسی، انجمن حامیان میراث اهواز، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، شبکه گردشگری و دوستداران میراث فرهنگی کرمان-ماهان، انجمن دوستداران حافظ در تهران، انجمن علمی و فرهنگی ماهان-کرمان، موسسه کاوه آهنگر همدان، انجمن یادمان یادگارهای فرهنگی میبد، انجمن دوستداران میراث فرهنگی یزد، انجمن جوانان سپید پارس مازندران، کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ اصفهان، انجمن دوستداران حافظ درشیراز، باشگاه گردشگری استان خوزستان، انجمن ایلام شناسی و انجمن دوستداران حافظ درمشهد رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه