جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پل فیروزی مرودشت به زباله‌دانی تاریخی پیوست

یادمان

پل فیروزی مرودشت به زباله‌دانی تاریخی پیوست

پل قدیم فیروزی یکی از پل‌های ناشناخته‌ و درحال تخریب روستای فیروزی مرودشت است که در سال ۸۸ به ثبت آثار ملی رسیده، با این وجود باستان‌شناسان معتقدند که ثبت نتوانسته به این اثر تاریخی کمکی کند و پل فیروزی نیاز به مدت طولانی ندارد تا به زباله‌دانی تاریخی بپوندد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ از پل قدیم فیروزی چیزی جز تلی خاک و پیکری نیمه شده باقی نمانده است. باستان‌شناسان معتقدند، سال گذشته دهانه طاق غربی پل به دلیل بارش برف سنگین، تسیطح زمین‌های حریم رودخانه سیوند،کشت ذرت و کاشت درخت تخریب شد.
 
« فیض‌الله حبیبی» یکی از باستان‌شناسان مرودشت در این باره به خبرگزاری CHN می‌گوید:« پل فیروزی اولین در بررسی‌های دره رودخانه پلوار (سیوند) در سال 1387 شناسایی و سال 1388 این پل با پیگیری‌های بسیار به ثبت رسید. اما به‌تازگی وقتی برای بازدید از این پل به مرودشت رفتم متوجه شدم یکی از دهانه‌های پل فرو ریخته است».
 
این باستان‌شناس معتقد است، درحال‌حاضر به‌دلیل خشک شدن رودخانه سیوند پایه‌های پل به‌وضوح قابل مشاهده است. چنانچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که پایه‌های این پل با نوعی ملاط گچ عایق‌کاری شده تا از نفود آب به پایه‌های پل جلوگیری کند.با این وجود نفود آب‌های مزارع اطراف پل به قسمت طاق نفوذ کرده و باعث تخریب قسمت عمده‌ای از این بنا شده است.
 
این درحالی است که این بنا از نظر نوع مصالح دارای سه قسمت مختلف است در قسمت پایه های پل از نوعی لاشه سنگ با نوعی ملاط گچ و قسمت دوم پایه‌های پل (قسمت میانی پل) با نوعی سنگ مکعب تراش خورده ساخته شده است و قسمت طاق‌های دهانه‌های پل با آجرهایی به ابعاد20 در 20 احداث شده است. 
 
آنطور که این باستا‌ن‌شناس می‌گوید: در قسمت شمالی پل بر خلاف جریان آب رودخانه سیوند یک موج شکن به شکل نیمه دایره ساخته شده که با توجه به نوع شیوه معماری و مصالح بکار رفته متعلق به دوره صفویه است.
 
گفته می‌شود در دوره صفویه با روی کار آمدن شاه عباس اول و از هنگامی که اصفهان به پایتختی برگزیده شد، راهسازی و ساختمان‌های مربوط به آن «پل» در برخی از راه‌های دوره صفویه که اصفهان را به ایالات متخلف متصل می‌کردند گسترش زیادی یافت. بنابراین پل قدیم فیروزی با توجه به اهمیت گذرگاه دره رودخانه سیوند که شیراز را به اصفهان متصل می‌کند در این منطقه و در دوره صفویه احداث شده است.
 
 
با این حال گذشت سالهای زیادی از ساخت پل، وضعیت این بنای تاریخی مناسب توصیف نمی‌شود. کارشناسان و باستان‌شناسان معتقدند اگر مرمت و حفاظت اضطراری از این بنا صورت نگیرد مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که این پل به‌طور کامل تخریب می‌شود.
 
به‌گزارش CHN، پل قدیم فیروزی در فاصله 5/1 کیلومتری شرق اتوبان شیراز ـ اصفهان و 2 کیلومتری شمال روستای فیروزی مرودشت و 5/1 کیلومتری جنوب کارخانه آرد نقش رستم بر روی رودخانه سیوند (پلوار) قرار دارد. این پل دارای طول 14 متر و ارتفاع 7 متر از دو دهانه با طاقهای آجر تشکیل شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه