پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خاکبرداری از تپه روستای کوشک هزار متوقف شد

یادمان

خاکبرداری از تپه روستای کوشک هزار متوقف شد

«عبدالرضا نصیری»- معاون میراث فرهنگی استان فارس- در گفت و گو با هنرنیوز درباره وضعیت تپه «گند علي» در نزديکی روستای کوشک هزار در دشت بيضا فارس اظهار کرد: دستور پیگیری و توقف خاکبرداری را دادیم و اکنون وضعیت آن تپه در حال بررسی است و چون تا کنون اطلاعاتی از این تپه در دست نبوده قرار است تعدادی باستان‌شناس به منطقه روانه شوند تا پس از بررسی‌های آنها نظراتمان را اعلام و در صورت لزوم اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

بهادری‌پور – مدیر کل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس - نیز گفت: نیروهای یگان حفاظت در منطقه حضور پیدا کردند و فعلاً عملیات خاکبرداری متوقف شده است. اما اعلام مقطع تاریخی تپه و واجد شرایط ثبت شدن آن منوط به بررسی‌های کارشناسانه باستان‌شناسان است که در دستور کار باستان‌شناسان استان قرار می‌گیرد که ابتدا مشخص شود اصلاٌ این تپه باستانی هست یا نه و در صورت اثبات، آیا قابلیت ثبت را دارا است که در صورت تأیید هرچه سریعتر برای ثبت آن اقدام می‌شود و پرونده آن تشکیل خواهد شد.

او همچنین از پیگیری موضوع تخریب و عوامل دخیل در آن توسط یگان حفاظت گسیل داده شده به تپه خبر داد.

به گزارش هنرنیوز، هرچند اقدام سریع مسئولان میراث فرهنگی استان فارس جای تقدیر دارد اما همچنان این موضوع نه در این منطقه که در سراسر کشور مطرح است که چرا اگر شخصی دست به حفاری بزند جرم محسوب می‌شود و حتا باستان‌شناسان نیز بدون مجوز حق هیچ‌گونه کاوشی ندارند اما چگونه یک نفر با لودر به راحتی از تپه‌ها خاکبرداری می‌کند. این اتفاق بارها و بارها در نقاط مختلف تکرار شده این در حالی است که طبق قانون عتیقات ۱۳۰۹ هرعملیات عمرانی که منجر به پیدا شدن شی باستانی شود بلافاصله باید متوقف شود، چه آن محدوده ثبت شده باشد یا نباشد.

این اتفاق در حالی در تپه «گند علي» در نزديکی روستای کوشک هزار در دشت بيضا فارس رخ داده که این تپه روی يک پشته طبيعی ايجاد شده و سفالهای دوره عيلامی و ساسانی روی آن ديده شده است اما آیا کسی هم که پشت لودر نشسته از تاریخی بودن این تکه سفال‌ها خبر دارد و یا تصور عامه از اشیا تاریخی – باستانی فقط گنج است؟ آیا امکان ندارد خاکبرداری از این تپه طی همین چند روز لایه‌های باستانی را از بین برده باشد و به لایه‌های معمولی رسیده باشد؟

 

منبع: هنرنیوز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه