پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آثار تاریخی ممسنی فارس در معرض نابودی قرار دارند

یادمان

آثار تاریخی ممسنی فارس در معرض نابودی قرار دارند

ایرنا- یک مورخ و پژوهشگر آثار تاریخی معتقد است: بی توجهی به آثار تاریخی منطقه ممسنی استان فارس، این آثار رادرمعرض نابودی قرار داده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | 『アディダス』に分類された記事一覧

حسن حبیبی، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته این مشکل تنها مربوط به فارس و منطقه ممسنی نیست، بلکه حفاری های غیر مجاز با هدف دست یابی به آثار تاریخی که گاه خسارت های جبران ناپذیری هم به این آثاروارد می کند در اکثر نقاط کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهرستان ممسنی و رستم آثار ارزشمند تاریخی وجود دارد که قدمت برخی از آنها به شش هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد اما در کمال تعجب می بینیم که در اثر بی توجهی به این آثار، توسط برخی افراد سودجو صدماتی به این آثار وارد می شود یا به سرقت می روند.

او اظهار کرد: با توجه به قدمت این منطقه باید نسبت به حفظ آثار موجود در آن تلاش و کوشش بیشتری شود.

حبیبی افزود: آثار ارزشمند تاریخی به عنوان یک سرمایه گرانقدر باید توسط مسوولان از گزند باد، باران و آفتاب و همچنین دست اندازی سودجویان درامان باشند تا نسل های آینده ما را مورد سرزنش قرار ندهند.

این مورخ و تاریخ نویس گفت: امروز بسیاری از کشورهای جهان با رسیدگی و توجه به این آثار موفق شده اند سالانه گردشگران زیادی را جذب کرده و درآمدهای سرشاری را نسیب کشورشان کنند.

وی در خصوص آثار تاریخی منطقه ممسنی هم گفت: مجموعه آثار تاریخی این شهرستان را در کتابی با عنوان ˈاثرهای پیش از تاریخ و دوران تاریخی و مشاهیر شهرستان ممسنیˈ گردآوری کرده ام که در آن تمامی این آثار بعلاوه عکس و همراه با توضیحاتی در مورد آن اثر معرفی شده اند.

حبیبی، در خصوص کشف یک کتیبه در منطقه رستم نیز گفت: این کتیبه که احتمالا متعلق به دوران ساسانی است و با خط پهلوی ساسانی بر آن نوشته شده، متاسفانه هنوز خوانده نشده و بر اثر بی توجهی رو به نابودی می رود.

این پژوهشگر آثار تاریخی افزود: آثار تاریخی هویت و شناسانه هر منطقه و کشور محسوب می شود که باید دستگاهها و متولیان امر نسبت به حفظ و نگهداری از این آثار که درآمدهای حاصل از آنها در آینده جای درآمدهای نفتی را خواهند گرفت تلاش کنند.

ممسنی در 164کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه