جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خطر نابودی بهترین جزیره مرجانی خلیج فارس

زیست بوم

خطر نابودی بهترین جزیره مرجانی خلیج فارس

برگرفته از تابناک

مهمترین اهمیت این جزایر، وجود صخره های مرجانی یا آبسنگ های مرجانی است که به طور کامل پیرامون این جزایر را در برگرفته و این موضوع باعث با بردن اهمیت اکولوژیکی این مناطق شده است.
خبرکوتاه بود و تکان دهنده، مجلس با واگذاری جزایر«هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» به منطقه آزاد کیش موافقت کرده‌است.آنانی که این جزایر سه گانه را می شناسند و ازغنایی جانوری وگیاهی آنها با خبرند، شنیدن خبر آن‌ها را خوشحال نمی کند و درصورت اجرایی شدن این مصوبه، فاتحه یکی از بهترین جزیره مرجانی خلیج فارس را باید خواند. این بار بکرترین وارزشمند زیستگاه‌های دریایی کشور دربرابرتوسعه ناپایدارقربانی می‌شوند.

امید صدیقی مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست که کارهای مطالعاتی زیادی روی جزایر«هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» داشته است با ابراز شگفتی از این مصوبه در مورد اهمیت اکولوژیکی این جزایر به خبرنگارایلنا: جزایر فارو و نبی فارور نزدیک یکدیگر و هر دو در شرق جزیره کیش قرار دارند، جزیره هندروابی نیز درغرب جزیر کیش واقع شده است.

او ادامه می دهد: مهمترین اهمیت این جزایر، وجود صخره های مرجانی یا آبسنگ های مرجانی است که به طور کامل پیرامون این جزایر را در برگرفته و این موضوع باعث با بردن اهمیت اکولوژیکی این مناطق شده است.

صدیقی اضافه کرد: غیر ازمرجان ها این جزایر مناطق تخم گذاری لاک پشت ها هم هستندو از طرف دیگر محل زمستان گذرانی بسیاری از گونه های پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند.

او ادامه داد: حتی برخی گونه های کم یاب و در معرض خطر انقراض مانند «عقاب ماهیگیر» در جزیره فارور یا «سلیم خرچنگ خوار»، «با کلان» و «اگرت» و خیلی از گونه پرنده آبزی وکنار آبزی هم در همین جزایر مدتی ازسال را سپری می‌کنند.

این کارشناس اکولوژی دریا گفت:شخصاً جزایر فارور، بنی فارور وهندورابی را در چند مرحله با مطالعات زیر آب پایش کرده ام، این مناطق ازگستردگی بسیار خوبی از مرجان ها برخوردار هستند و ما بیش از 40 گونه مرجانی را درهمین مناطق شناسایی کرده ایم.

او ادامه داد: این جزایربسیار مهم بوده و باید این مناطق به طور کامل حفاظت شوند چون گونه های مرجانی همه حمایت شده اند و بالاترین تنوع زیستی را ما در این مناطق داریم و در تمام دنیا این زیستگاه به طور کامل حفاظت می شود.

صدیقی گفت: در جزیره فارور ما پوشش مرجان های زنده را داریم که بهترین مناطق مرجانی در کل خلیج فارس هستند و اهمیت بسیار زیادی دارد، هم‌‌چنین این جزیره پناهگاه حیات وحش و حفاظت شده نیز هست وازطرف سازمان حفاظت محیط زیست حراست می شود که خود گویا اهمیت این جزایر است.

او با بیان اینکه جای تعجب است که چطور یک منطقه حفاظت شده به منطقه آزاد ملحق می‌شود افزود:از طرف دیگر ما برنامه اضافه شدن منطقه هندورابی و بنی فارور را به مناطق حفاظت شده نیز در دست اقدام داشتیم.

او تاکیدکرد: ما به این اقدام منطقه آزاد اعتراض کردیم که نباید این جزایربه منطقه آزاد کیش ملحق شوند ولی به هنوزنتیجه ای نرسیده ایم.

او در موعد عواقب تبدیل شدن این جزایر به مناطق آزاد گفت: مثال بارز فاجعه‌ای که بعد از تبدیل شدن یک منطقه به منطقه آزاد رخ می دهد جزیره کیش است.

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: جزیر کیش هم به لحاظ جزایر مرجانی اهمیت بسیار زیادی دارد و هنگامی که این جزیره تبدیل به منطقه آزاد شد متاسفانه تخریبات بسیار زیادی رخ داده است.

او افزود:اکثر پروژه های عمرانی که بیشتر هم در نوار سواحل مرجانی جزیره کیش رخ داد هاست مانند هتل ها و مراکز تفریحی و اسکله ها در این مناطق بوده است و بخش عمده ای از سواحل مرجانی کیش را از بین برده و خسارت زیادی ایجاد کرده است، نمونه آن سه چهار سال پیش اتفاق افتاد که طی آن مسوولان منطقه آزاد کیش می خواستند یک هتل را در دریا درست روی مناطق مرجانی احداث کنند که باتلاش ما این کار متوقف شد.

او ادامه داد:البته در حال حاضر یک واحد محیط زیست در منطقه آزاد کیش مشغول به کار است ولی واقعیت این است که عملکرد آن مطلوب نیست وتاکنون نتوانسته است جلوی طرح‌های عمرانی را که به زیستگاه‌های مرجانی جزیره بسیارهم صدمه زده است را بگیرد.

صدیقی گفت: همین عدم توجه به ضوابط زیست‌محیطی موجب شده است که در حال حاضربین 70تا80درصد زیستگاه‌های مرجانی در جزیره کیش ازبین رفته است و به مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی ما درآنجا خسارت فراوان واردشده است.

او با ابراز نگرانی از پیوستن جزیره‌‌ای مانند فاروربه منطقه آزاد کیش،افزود:گرچه مسئولان مناطق آزاد مدعی این هستند که تمام مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند ولی واقعیت امر این است که در این مناطق به مسائل زیست‌محیطی کمترین توجهی نمی‌شود.

مدیر کل دفتر اکوبیولوژی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ما برنامه‌ای داریم که طی آن نمایندگان مجلس را به جزایر فارور، بنی‌فارور و هندورابی ببریم تا این مناطق را ببینند و ازاهمیت این مناطق آشنا شوند.

او درپاسخ به این سوال که می‌توان امیدواربود ترتیبی اتخاذ شود تا این واگذاری‌ها به نوعی لغوشود گفت:با توجه به اینکه این طرح در مجلس مصوب شده است، امکان لغو آن بعید به نظر می‌سد.

صدیقی ادامه داد:طبق قانون، مناطق آزاد از انجام ارزیابی زیست محیطی برای پروژه‌های خود معاف هستند و به همین منظور در این مناطق پروژه‌های عمرانی بدون توجه به الزامات زیست محیطی انجام می‌شود.

او تصریح کرد: تاکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست در مناطق آزاد استقرار نداشت ولی در حال حاضر سازمان در تلاش است تا علی‌رغم مخالفت سازمان مناطق آزاد، در این مناطق مستقر شده و با اعمال نظارت بر رعایت الزامات زیست‌محیطی در انجام پروژه‌های عمرانی گام موثری در جهت حفاظت زیست‌محیطی این مناطق بردارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیوستن جزایری مانند «هندورابی»،«فارور»و«بنی فارور» به مناطق آزاد بی تردید ساخت و ساز اماکن و باندهای فرودگاه و اسکله سازی را به دنبال دارد.

متاسفانه مسئولان به این جزایر، مانند یک زمین معمولی نگاه می‌کنند، درحالی که اطراف این جزایره و چسبیده به آن‌ها زیستگاه مرجان های دریایی است که با خودغنی ترین تنوع گونه ای را دارند وخدا می‌داند این ساخت و سازها واسکله سازی ها وتوریست ها و پاساژها و رفت وآمد کشتی ها چه بلایی بر سر طبیعت بکر این جزایرمی آورد و این مصداق واقعی توسعه ناپایدار است.

اسماعیل کهرم، متخصص محیط زیست و استاد دانشگاه درمورد این مصوبه می‌گوید، با توجه به اینکه مجلس قانون گذار کشور است چرا حرمت این مناطق را حفظ نمی کنند؟ حفظ حرمت این مناطق حفظ حرمت سازمان محیط زیست است.

او ادامه میدهد: مگر ما بندر در حاشیه شمالی خلیج فارس کم داریم ؟این همه بندر کوچک و بزرگ هست چرا به سراغ آنها نمی روند تا آن مناطق توسعه یافته وآباد شود ومناطقی با این‌همه اهمیت از نظر زیست محیطی را ویران می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه