پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باشکوه‌ترین کاخ ساسانی نَم کشید

یادمان

باشکوه‌ترین کاخ ساسانی نَم کشید

در حالی قرار است باشکوه‌ترین کاخ ساسانی در شهرستان سروستان فارس به ثبت جهانی برسد که این اثر تاریخی این روزها با مشکل نم زدگی و رطوبت دست و پنجه نرم می کند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

به گزارش خبرنگار مهر، در ۹ کیلومتری جنوبی غربی شهر سروستان فارس بنایی تاریخی با نام کاخ ساسانی در میان دشتی وسیع و در مسیر روستای نظر آباد قرار دارد.

این بنای عظیم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ایوانها، اتاقها و دهلیزهای متعددی دارد.

در خصوص تاریخ ساخت کاخ سروستان نظرات متفاوتی وجود دارد ولی احتمالا این بنا از آثار بهرام پنجم ساسانی بوده که به وسیله «مهرنرسی» وزیر معروف او که صدارت یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهده دار بوده ساخته شده است.

این بنا که از باشکوه ترین کاخهای ساسانی محسوب می شود، جنبه تقدس هم داشته و شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است. در این کاخ نسبت به بناهای دیگر این دوره از فن معماری و پلان پیچیده و کامل تری استفاده شده است.

آخرین بررسی‌های باستان‌شناسی در مجموعه کاخ سروستان نشان داد، این مجموعه ساسانی در دوره اوج شکوه خود حدود ۳۰ هکتار وسعت داشته به طوریکه مجموعه کاخ سروستان قدیمی ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است.

اما آنچه امروز دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده نم زدگی این بنای باشکوه دوره ساسانی است.

کارشناسان اعتقاد دارند که باید هرچه سریعتر برای رطوبت زدایی از این بنای ارزشمند که قرار است به عنوان میراث جهانی نیز ثبت شود اقدامات لازم صورت گیرد.

مسئول فنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در خصوص نم زدگی کاخ ساسانی به خبرنگار مهر گفت: کاخ اردشیر ساسانی در دشت سروستان واقع شده و دارای اهمیت زیادی از جنبه های مختلف است.

سیامک بصیری افزود: با توجه به وضعیت زمین در این منطقه و به دلیل اینکه این کاخ در پایین ترین سطح دشت قرار گرفته همواره خطراتی آن را تهدید می کند.

وی افزود: به دلیل اینکه آب در پایین ترین نقطه از سطح دشت حرکت می کند این امر منجر شده که در دراز مدت نم و رطوبت به خود بنا نیز سرایت کند به طوریکه هم اکنون بخشی از آن دچار نم و رطوبت شده است.

مسئول فنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با تاکید بر اینکه نم و رطوبت مشکلاتی را برای بنا ایجاد کرده است، اظهار داشت: چندین کار‌شناس از تهران و شیراز برای رسیدگی به این مسئله به سروستان آمدند و قرار شد که برای خروج رطوبت، از کانال دفع نم یا دیگر شیوه‌های از بین بردن رطوبت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل نم‌گرفتگی از زمستان سال ۹۳ شدت گرفته است، افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این نم و رطوبت ایجاد کانال در جداره خارجی کاخ ساسانی از ۱۵ تا ۲۰ متری است به گونه ای که با ایجاد این کانال فونداسیون را پایین تر برده تا عملا آب را از اطراف کاخ دور کنیم.

بصیری اظهار داشت: در این راستا با ایجاد کانال نسبت به عایق کاری و آجر کاری آن اقدام می شود تا عبور آب از اطراف کاخ منتفی می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این امر به اعتبار نیاز است، بیان کرد: تخصیص اعتبار برای ایجاد کانال در سال جاری در دستور کار است و به محض تخصیص اعتبار نسبت به ایجاد کانال اقدام خواهد شد.

وی در خصوص تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر نیز گفت: قرار است که این کاخ همراه با پرونده کاخ فیروزآباد و کازرون یعنی در قالب مجموعه ساسانی استان فارس برای ثبت جهانی معرفی شود به همین علت در تلاشیم کار مرمتی آن را به زودی آغاز شود.

بنابراین گزارش کاخ ساسانی سروستان اکنون نیازمند مراقبت وسیع و کارشناسانه است تا اقدامات رطوبت زدایی از کاخ مذکور انجام شده و زمینه مرمت و حفظ این بنای ارزشمند فراهم شود.

به هر حال بنایی که قرار است در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد باید مورد مراقبت همه جانبه قرار گیرد که با این تفاسیر به نظر می رسد باید در روند رفع مشکل نم زدگی کاخ ساسانی سروستان از سوی متولیان امر تسریع شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه