جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موزه یا سایت موزه؟ مسئله این است، بیشاپور فراموش می‌شود

یادمان

موزه یا سایت موزه؟ مسئله این است، بیشاپور فراموش می‌شود

طبق پیش‌بینی‌های متولیان میراث‌فرهنگی قرار است یک موزه سنگ جدای در بیشاپور ساخته شود. هرچند که به اعتقاد رئیس اداره کل میراث‌فرهنگی فارس موزه سنگ با سازه‌ای سبک احداث می‌شود اما فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، بیشاپور باتوجه به حجم آثار نیازمند موزه‌ای با قابلیت نگهداری کشفیات باستان‌شناسی است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ 3 ماه پیش در تاریخ 15/11/90 "فریدون فعالی" رئیس سازمان میراث‌فرهنگی استان فارس درباره حفاظت از آثار موزه بیشاپور به CHN گفت، بیشاپور نیازی به موزه ندارد؛ اما اول اردیبشهت ماه سال جاری ساخت موزه سنگ در بیشاپور را رسانه‌ای کرد. اما مسئله بر سر تناقض‌های رئیس میراث‌فرهنگی استان فارس نیست؛ سایت باستانی بیشاپور بلاتکلیف است. هم‏اکنون ساخت موزه سنگ با سازه‌ای سبک آن هم در شرایطی که بیشاپور دارای یک موزه‌ با ظرفیت محدود است، انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی را برانگیخته است.
 
به‌گزارش CHN، درحالی بخش اعظم اشیاء موزه بیشاپور بیرون از محوطه موزه مورد تهدید عوامل جوی قرار گرفته‌اند که مسولان سازمان میراث فرهنگی به تازگی از احداث موزه سنگ در محوطه شهر تاریخی بیشاپور خبر داده‌اند. اما فعالان میراث‌فرهنگی این شهرستان و کارشناسان معتقدند چنانچه این اقدام با تدبیری اصولی صورت نگیرد نه تنها کمکی به بیشاپور و آثار سنگی رها شده در کازرون نمی‎کند، بلکه باعث اتلاف هزینه‏هایی می‏شود که پیش از این در شهرستان کازرون برای احداث موزه سنگ صرف شده بود. موزه سنگ کازرون بیش از 2 سال است که نیمه‌کاره باقی‏مانده است.
 
«محسن عباسپور»، فعال میراث‌فرهنگی با بیان اینکه بیشاپور جایی برای احداث موزه سنگ ندارد به CHN می‌گوید: «بیشاپور مکانی برای احداث موزه سنگ ندارد و اگر مسئولان مربوطه تصمیم به احداث موزه سنگ دارند، باید این موزه را در فضایی خارج از محوطه بیشاپور دایر کنند؛ چرا که به‌اعتقاد باستان‌شناسان  در تمامی 200 هکتار فضای شهر تاریخی بیشاپور، آثاری وجود دارد که لازم است مورد کاوش قرار گیرند. بنابراین هرگونه ساخت و ساز جدیدی در این محوطه به نحوی احداث بنا روی آثار مدفون در زیر لایه‌های خاک محسوب می‌شود.»
 
به‌گفته عباسپور ، حال که متولیان میراث فرهنگی بر احداث موزه سنگ در سایت تاریخی بیشاپور تأکید دارند می‌توانند با تملک اراضی اطراف شهر تاریخی بیشاپور، موزه سنگی با  فضاسازی مناسب که قابلیت نگهداری از  آثار موجود و کشفیات باستان‌شناسی که در آینده انجام می‌گیرد بسازند. درحال ‌حاضر بیشاپور برای ساخت موزه نیازمند برنامه‌ای بلند مدت و بررسی همه جانبه‌ است چراکه کشفیات به‌دست آمده نیاز به فضایی مشخص، متمرکز و گسترده دارد. البته بحث محافظت و لزوم تاسیسات مقاوم و اصولی در محوطه بیشاپور آن هم در قالب سازه‌ای سبک پرسشی است که باید متولیان پاسخ دهند.
 

پیش از این سازمان میراث فرهنگی در سال 88 طی توافقی با اداره اوقاف و امور خیریه کازرون، شروع به مرمت و آماده‌سازی بخشی از بقعه شیخ امین‌الدین شهرستان کازرون با هدف تبدیل به موزه سنگ  و ایجاد بانک سنگ‌های تاریخی این شهرستان کرد اما در کمال تعجب پس از گذشت چند ماه و صرف هزینه و ایجاد فضاسازی‌های مقدماتی در این بقعه، کار به صورت نیمه تمام رها شد. 
 
عباسپور معتقد است اگر سازمان میراث فرهنگی موفق شود کار نیمه تمام خود را در بقعه تاریخی شیخ امین‎الدین در کازرون به اتمام رساند می‎تواند یک فضای تقریبا راکد تاریخی را از رکود بیرون آورده و هم از احداث بنا روی آثار تاریخی مدفون در بیشاپور اجتناب کند. به این ترتیب بودجه صرف شده برای آماده‎سازی مقدماتی در بقعه شیخ امین‎الدین نیز اتلاف نمی‌شود به خصوص آنکه بنای مذکور، از بناهای شاخصی است که به لحاظ معماری و بافت بنا، همخوانی با عنوان موزه سنگ را نیز دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه