سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگهای تاریخی دربقعه شیخ امین الدین رها شده‌اند/ خبری از موزه سنگ نیست

یادمان

سنگهای تاریخی دربقعه شیخ امین الدین رها شده‌اند/ خبری از موزه سنگ نیست

خبرگزاری مهر: ده ها قطعه سنگ تاریخی در محوطه بقعه شیخ امین الدین در شهرستان کازرون فارس بلاتکلیف رها شده اند و سرنوشت موزه سنگ نیز که قرار بود در بخشی از این بنا ساخته شود هنوز نامشخص است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

به گزارش خبرنگار مهر، آثاری که از گذشتگان به عنوان بناها و اشیاء تاریخی برای ما به جای مانده هرکدام یک فرصت ارزشمند باستان شناسی را برای متخصصان فراهم می آورد تا بدین وسیله به بخشهای مهمی از فرهنگ مردم در آن روزگاران دست یابند.

از طرفی جمع آوری و نمایش این آثار نیز برای عامه مردم فرصت بسیار مناسب گردشگری نیز به شمار می رود تا مردم با دوره های مختلف سرزمین خود و میراث تمدنی آن دوران آشنا شوند.

اتفاقی که در شهرستان کازرون برای سنگهای رها شده در بقه شیخ امین الدین رخ می دهد می تواند شرایط ارزشمندی که برای حوزه مطالعات باستان شناسانه و همچنین ظرفیتهای حذب گردشگر فراهم شده را تحت الشعاع قرار دهد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ده ها قطعه سنگ تاریخی که هر کدام می تواند بیانگر بخشی از پیشینه تاریخی و فرهنگ عامه مردم باشد بدون رعایت اصول حفاظتی در محوطه بقعه شیخ امین الدین در شهر کازرون استان فارس به حال خود رها شده اند.


محسن عباسپور افزود: با آنکه به دلیل حجم بالای آثار سنگی مربوط به دوره های مختلف تاریخی در شهرستان کازرون، قرار بود بخشی از بقعه شیخ امین الدین به موزه سنگ تبدیل شود، اما متأسفانه متوقف ماندن کار ساخت موزه و بی توجهی نسبت به آثار سنگی که در این بقعه گردآوری شد سبب شده که امروز شاهد وضعیت نگران کننده ای برای این آثار سنگی باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ده ها اثر سنگی دارای ارزش تاریخی در شرایط بسیار نامطلوبی روی همدیگر قرار گرفته، اظهار داشت: در سطح محوطه بقعه شیخ امین الدین پراکنده شده اند به گونه ای که در معرض انواع مختلف عوامل فرسایشی قرار دارند.

این فعال میراث فرهنگی گفت: در میان آثار سنگی که اکنون در محوطه بقعه شیخ امین الدین شهر کازرون به حال خود رها شده اند، می توان چند گورنوشته منحصر به فرد با تزئیناتی خاص، سنگهای آسیاب و چندین قطعه سنگ با کاربریهای مختلف دیگری در اندازه های متفاوت مشاهده کرد.

عباسپور افزود: وضعیت برخی از این آثار سنگی به گونه ای است که چنانچه در همان محل کشف باقی مانده بودند و برای نگهداری به بقعه شیخ امین الدین منتقل نمی شدند ممکن بود آسیبهای بسیار کمتری را ببینند.


وی ادامه داد: چنین بی توجهی به آثار سنگی کازرون در شرایطی صورت می گیرد که اگر مسئولان سازمان میراث فرهنگی به وعده های خود در خصوص راه اندازی موزه سنگ کازرون جامع عمل پوشانده بودند، می شد علاوه بر حفظ و نگهداری اصولی این آثار پرارزش تاریخی، از متون و کتیبه های موجود در آنها برای فعالیتهای پژوهشی نیز بهره گرفت زیرا در صورت تخریب و فرسایش این آثار سنگی، در واقع بخشهایی از اسناد مکتوب تاریخ ایران محو خواهند شد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت: علاوه بر اینها راه اندازی موزه سنگ در شهرستان کازرون، می تواند فرصتهای شغلی را برای چند از فارغ التحصیلان پرشمار رشته باستان شناسی ایجاد کند که در حال حاضر به عنوان نیروهای جویای کار مجبور به فعالیت در عرصه های غیرمرتبط هستند.

وی ادامه داد: رها شدن این آثار سنگی در شرایطی است که به استناد پژوهشها و مطالعات صورت گرفته، می دانیم شهرستان کازرون به دلیل قدمت بالای تاریخی خود دارای آثار متعدد سنگی به ویژه مربوط به دوران ساسانیان و همچنین دوران اسلامی است و به تبع آن حضور دوره های مختلف تاریخی در این منطقه است که باعث شده آثار متعددی در طول قرنهای گذشته در قالب اشیای سنگی در این منطقه برجای بماند.

عباسپور گفت: نگهبانی که از طرف اداره اوقاف و امور خیریه در محل بقعه شیخ امین الدین حضور دارد و همچنین سرکشیهای برخی از نیروهای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، تاحدودی مانع از بروز صدمات بیشتر به این آثار سنگی شده اما به وضوح مشخص است که این آثار نیاز به نگهداری و حفاظت اصولی و علمی دارند و چنانچه این اقدام هرچه سریعتر صورت نگیرد به مرور شاهد اثرات جبران ناپذیر فرسایشی بر روی آنها خواهیم بود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه