پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب بهرام گور تبدیل به زباله‌دانی شد

زیست بوم

تالاب بهرام گور تبدیل به زباله‌دانی شد

آسپاس یا تالاب بهرام گور را یکی از مناطق نمونه گردشگری استان فارس می‌دانند. حتی در تیرماه 88، این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق شست‌گانه نمونه استان فارس شناخته شد. با این‌حال گروه‌های گردشگری هنوز برای رفتن به این منطقه مشکلاتی دارند؛ چرا که بوی تعفن ناشی از تجمع زباله‌های مانع‌ از حضور گردشگران می‌شود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Jordan 1 Mid Carbon Fiber - 001 - nike 2019 air max with the word air force - DD1649

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  تالاب بهرام‌گور (بهرام پنجم) هرچند یکی از مناطق نمونه گردشگری استان فارس و شهرستان اقلید محسوب می‌شود اما بوی تعفن در اثر تجمع زباله‌ها مانع‌ از بازدید گروه‌های گردشگری شده‌است.
 
به‌گزارش CHN، روستای آسپاس در شهرستان اقلید استان فارس واقع شده است. جاده اصلی ورودی منطقه و روستای آسپاس اقلید به صورت آسفالت بوده که تا شهراقلید 55 کیلومتر و تا مرکز بخش سده نزدیک 24 کیلومترفاصله دارد و در 170کیلومتری شمال شرقی شیراز (ازسمت محورسد داریوش=درود زن کنونی) قراردارد. این جاده به جاده اقلید- یاسوج معروف است و دقیقا ازمیانۀ روستا، منطقه گردشگری آسپاس می‌گذرد.
 

«سیاوش آریا»، فعال میراث‌فرهنگی استان فارس در این‌باره به CHN گفت: «در تازه‌ترین بازدیدی که از منطقه‌ نمونه گردشگری آسپاس و تالاب بهرام گور (بهرام پنجم) داشتم با انبوهی زباله‌ و بوی تعفن مواجه شدم. این درحالی است که پیش از این سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، آسپاس و به ویژه تالاب بهرام گور را یکی از مناطق نمونه گردشگری اعلام کرده بود.
 
به‌گفته وی، مطالعات این منطقه نمونه گردشگری به‌عنوان یکی ازمناطق شست‌گانه نمونه استان فارس در نخستین سفر ریاست جمهوری و هیات دولت کلید خورد و هم‌اکنون نه‌تنها این مطالعات انجام شده بلکه این منطقه در انتظار معرفی سرمایه گذاربخش خصوصی است.
 
این فعال میراث‌فرهنگی اعتقاد دارد، با وجود هزینه و مطالعات انجام گرفته این پرسش به میان می‌آید اگر قرار است این منطقه به‌بخش خصوصی واگذارشود؛ پس چگونه است که هم‌اکنون تبدیل به زباله‌دانی شده است؟
 

این‌درحالی‌است که نبود رسیدگی منطقه تالاب گوربهرام را با مشکلات زیست‌محیطی مواجه می‌کند. درحال‌حاضر درفصول پرآب بخش زیادی از منطقه را مملو از پرندگان و جانوران مختلف می‌شود.
 
 

گفته می‌شود پیشینه این روستای زیبای گردشگری به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این روستا به‌دلیل قرارگرفتن درنزدیکی بزرگ‌ترین آبشار زیبای ایران به نام تنگه براق و مارگون و همچنین چشمه سارزیبای بالنگون ازرونق خاصی برخوردارشده‌است. آریا معتقد است، از آنجایی که روستای آسپاس در مسیر یاسوج، یزد و اصفهان واقع شده روزانه تعداد بسیاری گردشگر به این منطقه می‌آیند. بنابراین ضروری است مسئولان استانی و شهری راهکاری مناسب بیاندیشند و با رسیدگی به این منطقه باعث جذب گردشگر و رونق اقتصادی این روستا شوند، نه آن که تهدیدی برای این منطقه نمونه گردش‌گری محسوب شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه