جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت طولانی‌ترین دیوار گلی۲۵۰۰ ساله در گینس/«دارابگرد»جهانی می‌شود

یادمان

ثبت طولانی‌ترین دیوار گلی۲۵۰۰ ساله در گینس/«دارابگرد»جهانی می‌شود

تلاشها برای ثبت طولانی ترین دیوارگلی۲۵۰۰ ساله دنیا در کتاب رکوردهای گینس آغاز شده و در عین حال مسئولان تاکید دارند که باید پرونده این مجموعه برای ثبت جهانی نیز آماده شود.

nike air force 1 low uv | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری مهر: «دارابگرد» نام یكی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده كه به نام «دارابجرد» نیز معروف است. این شهر در فاصله شش كیلومتری شهر داراب فعلی قرار گرفته و نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یكی از قدیمی ترین شهرهای باستانی ایران و جزو پنج شهر تاریخی استان فارس است.

قدمت این شهر به دوره هخامنشیان می رسد و نخستین شهر مدور فلات ایران محسوب می شود. پیرامون این شهر، دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهك ساخته شده كه ارتفاع آن به بیش از ۱۰ متر می رسد.

هرچند كه قسمت هایی از این دیوار دچار فرسایش شده و ارتفاع كنونی آن به ۷ متر كاهش یافته اما وجود ماده چسبنده ای در میان ملات و گل به كار رفته در دیوار سبب شده با گذشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال این دیوار با تخریب كم، پابرجا و استوار باقی بماند.

طبق اسناد تاریخی موجود، پشت این دیوار خندقی بزرگ برای حفاظت بیشتر از شهر ایجاد شده بود كه دسترسی به شهر را در مواقع خطر بسیار مشكل می كرده است.

عمق این خندق بیش از ۱۰ متر و عرض آن حدود ۵۰ متر بوده كه این منطقه نیز دچار فرسایش شده است. این خندق پیوسته مملو از آب بوده و به گفته مورخین، در این خندق گیاهانی وجود داشته كه به دور پای افرادی كه وارد آن می شدند می پیچیده و مانع از شناكردن آنها می شده و البته آب مورد نیاز خندق نیز از رودخانه های اطراف تامین می‌شده است.

دیوار گلی شهر دارابگرد به عنوان طولانی ترین و عریض ترین دیوار ۲۵۰۰ ساله دنیا هنوز در فهرست آثار جهانی قرار ندارد و آن طور كه کارشناسان می گویند این شهر نه تنها قابلیت ثبت در فهرست یونسكو را دارد بلكه برای ثبت این دیوار در كتاب ركوردهای گینس نیز پیگیری‌هایی در دست انجام است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با اینكه شهر دارابگرد عناوینی چون نخستین شهر مدور فلات ایران و طولانی ترین دیوار گلی دو  هزار و ۵۰۰ ساله دنیا را یدك می كشد اما هنوز در ابعاد بین المللی و حتی ملی معرفی نشده است.

محمدباقر مهاجر با بیان اینکه شهر دارابگرد به دستور داریوش اول هخامنشی ساخته شده و تا قرن پنجم هجری نیز زندگی در آن جریان داشته، ادامه داد: راه دسترسی به این شهر باستانی فارس به نسبت دیگر شهرهای تاریخی كشور بسیار آسان است و می توان مسیر گردشگری هم برای آن تعریف كرد، اما هنوز این اثر تاریخی در بسته های سفر گردشگران داخلی و خارجی جای ندارد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب با اشاره به اینکه آثار متعددی از تاسیسات تاریخی در محوطه و اطراف این شهر دیده می شود، گفت: در این خصوص می توان به وجود دیوارهای قلعه و راه های دسترسی و پلكان سنگی و سازه های نگهبانی و انبار آذوقه و پناهگاه در كوه های اطراف این شهر اشاره كرد.

مهاجر با اشاره به اینكه نه تنها شهر دارابگرد بلكه دیوار گلی آن قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده، در تلاشیم تا دیوار اطراف این شهر هخامنشی كه طولش به شش كیلومتر می رسد را در كتاب ركوردهای گینس به ثبت برسانیم.

وی با اعلام اینکه پرونده ثبت جهانی محور ساسانی در حال تكمیل و تهیه است، گفت: در این راستا ضروری است پایگاه پژوهشی دارابگرد در این شهرستان هرچه سریعتر راه اندازی شود.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شهرستان داراب به دلیل تعدد جاذبه های گردشگری و میراثی که مربوط به سه دوره هخامنشی، ساسانی و اسلامی است، جایگاه مناسبی دارد.

علیرضا پرویزی با بیان اینکه شهر دارابگرد نخستین شهر مدور فلات ایران است، بیان کرد: طی چند سال گذشته کارهای زیادی برای حفاظت و مرمت این شهر انجام شده که در این خصوص می توان به تقویت انجمنها و بهره گیری از توان افراد مجرب استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این راستا به منظور نگهداری و حفاظت از این مجموعه، گشتهای شبانه روزی در اطراف آن فعال هستند و فضا برای حفاران غیرمجاز ناامن شده است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان داراب در خصوص مشکلات این شهر تاریخی بیان کرد: یکی از مسائلی که به صورت ویژه در دستور کار است پیگیری تخصیص اعتبار برای فنس کشی اطراف شهر است که تاکنون اعتبار ویژه ای اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه با فنس کشی اطراف شهر حریم عرصه مشخص می شود، اظهار داشت: در این خصوص پیگیری تخصیص اعتبار در دستور کار است البته در حال حاضر به خاطر جلوگیری از تجاوز و تخریب آن اقدامات خوبی انجام شده است.

پرویزی بر لزوم پیگیری جهانی شدن این شهر تاکید کرد و گفت: با توجه به شاخص های تاریخی دارابگرد ضروری است که موضوع جهانی شدن آن به صورت جد پیگیری شود زیرا بزرگترین دیوار خشتی جهان است که حتی قابلیت ثبت در کتاب گینس هم دارد.

به گزارش مهر، این مجموعه تاریخی باتوجه به مشخصه های بی نظیری که دارد می توان عنصر خوبی برای معرفی در سطوح ملی و فراملی باشد تا گردشگران زیادی را به شهرستان داراب جذب کند.

در این خصوص پیگیری جدی برای ثبت جهانی و ثبت در کتاب رکوردهای گینس می توان در معرفی بهتر این مجموعه میراثی موثر واقع شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه