سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احداث پل با دهانه‌ی 45 متر یعنی خداحافظ کاخ اردشیر

یادمان

احداث پل با دهانه‌ی 45 متر یعنی خداحافظ کاخ اردشیر

برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

یک کارشناس میراث فرهنگی درباره‌ی ساخت پل در نزدیکی کاخ اردشیر فیروزآباد گفت: اگر به‌راستی دهانه‌ی این پل 45 متر باشد، این اتفاق، یک فاجعه است.

حسین رایتی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: در ابتدا، طرح ارایه‌شده برای احداث این پل از عرصه‌ی کاخ اردشیر بابکان عبور می‌کرد، یعنی از فاصله‌ی حدود 25 متری بنا و از آنجا که این طرح به‌شدت تجاوز به عرصه‌ی اثر تاریخی، آن هم اثری که برای ثبت در فهرست آثار جهانی نامزد شده است، به‌شمار می‌رفت، تا جایی که اطلاع دارم، قرار شد که عرض این پل کم درنظر گرفته شود، به‌طوری که به‌عنوان مثال، فقط یک وانت از روی این پل بتواند عبور کند تا به مردم خدمات ارایه کند.

وی ادامه داد: اما آنچه اکنون درباره‌ی اندازه‌ی عرض پل گفته می‌شود، به‌معنی خداحافظی با کاخ اردشیر است؛ خداحافظی با یک اثر فرسوده‌ی تاریخی که ممکن است، ترافیکی سنگین هم از کنار آن عبور کند.

رایتی تاکید کرد: این مسلم است که به مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، باید خدمات ارایه شود؛ ولی باید فکر و بررسی کارشناسی نیز درباره‌ی آن صورت گیرد. در صورتی که به‌نظر می‌رسد، آقایان نخستین فکری را که به ذهن‌شان می‌رسد، انجام می‌دهند.

او با بیان این‌که ایران پر از اثر تاریخی است و به‌شدت هم به اقدامات عمرانی نیاز دارد، یادآوری کرد: این مساله در قانون هم مطرح شده است که در هر اقدام عمرانی، دستگاه اجرایی باید امکان‌سنجی اجرای پروژه‌ها را در رابطه با حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست بررسی کند و درنظر بگیرد.

کاخ اردشیر بابکان بنای بزرگ سنگی دارای سه گنبد، ایوان‌ها و اتاق‌ها متعدد است که گچ‌بری‌ها و تزیینات بالای درهای داخل آن، شبیه تزیینات بالای آستانه‌های سنگی تخت جمشید (پارسه) است. گنبدهای کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد از قدیمی‌ترین گنبدهای سنگی دنیا هستند که روی پلان مربع بنا شده‌اند. با تمام ارزش و اهمیتی که کاخ اردشیر دارد، حریم این بنای ساسانی تاکنون تملک و آزادسازی نشده است. البته آتش‌سوزی نیز یکی از مشکلاتی است که تقریبا هرسال گریبانگیر محوطه‌ی اطراف آتشکده‌ی پارس یا کاخ اردشیر بابکان می‌شود و مسؤولان، کشاورزان را عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها می‌دانند.

اکنون پلی در نزدیکی این کاخ ساسانی درحال احداث است که با ساخته شدن آن، راه روستایی آتشکده که در حریم درجه‌ی یک و در حاشیه‌ی عرصه‌ی این بنا قرار گرفته است، از بن‌بست خارج می‌شود. با وجود این‌که پهنای دهنه‌ی این پل 45 متر اعلام شده، هنوز درباره‌ی چگونگی عبور هر نوع وسیله‌ای پس از ساخت پل، توضیحی داده نشده است.

ازسوی دیگر، چندی پیش فهرستی از آثار و مجموعه‌های تاریخی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام شد که مجموعه‌ی ساسانی فارس شامل آثار فیروزآباد، سروستان و بیشاپور، در این مجموعه قرار دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد، با وجود پلی که روی رودخانه‌ی فیروزآباد و در حریم درجه‌ی یک کاخ اردشیر بابکان درحال ساخت است، مجموعه آثار فیروزآباد برای ثبت در فهرست میراث جهانی با مشکل روبه‌رو شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه