سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بقعه استادِ حافظ انباری شده است - سنگهای تاریخی با کاربری طاقچه

یادمان

بقعه استادِ حافظ انباری شده است - سنگهای تاریخی با کاربری طاقچه

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ امین ‏الدین محمد بلیانی در سال 650 -۶۷۰ هجری - در کازرون به دنیا آمد. وی در سن 77 سالگی  در  تاریخ ذی‎‎قعده 745 درگذشت.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Buy Online - nike air composite 1 foam insulation tape for sale - IetpShops - Nike Air Max 90 for Men & Women

 وی یکی از عرفای تصوف نامدار زمان خود بوده است و بناهایی نظیر دارالشفا، قنات و... در شهرستان کازرون با همت وی ایجاد شد.

شیخ امین‏ الدین محمد بلیانی معلم حافظ شیرازی نیز بوده و حافظ نیز وی را در یکی از اشعار خود ستوده است.

بقعه شيخ امين الدين در شمال  شهر  کازرون واقع شده اما اکنون دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان وضعیت بقعه را نامناسب و رو به زوال می دانند.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون به خبرنگار مهر گفت: بقعه­ شیخ امین­ الدین بلیانی به عنوان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی کازرون پس از بیش از هفت قرن ماندگاری در این شهر، اکنون با چالشهای اساسی دست و پنجه نرم می­کند.

محسن عباسپور افزود:  چنانچه به صورت علمی و اصولی به حل آنها پرداخته نشود، شاهد تشدید روند تخریبی خواهیم بود که اکنون گریبان­گیر این مجموعه  و آثار سنگی پرارزش موجود در آن شده است.

وی اظهار داشت: شیخ امین ­الدین به عنوان یکی از برجسته­ ترین چهره­ های تاریخ کازرون است که تأثیر چشمگیری در تاریخ این سرزمین دارد با این وجود اکنون بقعه­ برجای مانده از وی که می­تواند به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در فضای شهری کازرون محسوب شود، شرایط نگران­ کننده­ ای به لحاظ حفظ آثار تاریخی دارد.

این فعال میراث فرهنگی افزود: چند سال پیش قرار بود این بقعه به موزه­ آثار سنگی کازرون تبدیل شود اما در حال حاضر با توجه به وضعیتی که در آن دیده می­شود بیشتر به گورستان سنگهای تاریخی بدل شده به گونه ­ای که به وضوح شاهد بی توجهی های بارز و مشهود به آثار پرارزش سنگی هستیم که در این مجموعه وجود دارد.

عباسپور گفت: به عنوان نمونه در بخشی از مجموعه شاهد هستیم که یک گورنوشته­ تاریخی عملاً تبدیل به طاقچه­ ای برای نگهداری شیشه­ های آبلیمو و روغن و... شده و حتی اجاق گاز نیز در فاصله­ چند سانتی­متری از آن قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین متأسفانه بر روی این گورنوشته­ تاریخی شاهد بروز آسیب­های جدی هستیم که در زمان سفیدکاری و مرمت بنا صورت گرفته و از پراکندگی گچ بر روی آن کاملا مشهود است که این سنگ هنگام مرمت دیوارها هیچگونه حفاظی نداشته است.

وی ادامه داد: در فضاهای مختلفی از این بنا شاهدیم که برخی از قطعات گورنوشته­ های تاریخی کازرون که هر یک می­ تواند برگ هویتی از تاریخ این شهرستان محسوب شده و گویای داده­ های متعدد مردم شناسی باشد با وضعیت نگران­ کننده­ای نگهداری می شود و برخی از آنها به عنوان سکویی برای نگهداشتن یک پله­ فلزی استفاده شده­اند، برخی دیگر در فضای بیرونی مجموعه تلمبار شده ­اند و چند قطعه سنگ نیز در کنار ادوات غیرمرتبط با وضعیت نامناسب در مجموعه پراکنده شده ­اند.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: چنین وضعیتی نه در شأن تاریخ کازرون و نه مناسب برای بنای پرارزش تاریخی مانند بقعه شیخ امین­ الدین است.

وی گفت: فضایی که می­تواند به عنوان مجموعه­ای فرهنگی پذیرای گردشگران، مردم ­پژوهان و پژوهشگران مطالعات تاریخی باشد نه اینکه فضاهای متعدد داخلی آن تبدیل به انبار اقلامی شود که در جاهای دیگر هم می­توانند نگهداری شوند.

عباسپور اظهار داشت: حداقل انتظار از دستگاه­های ذی­ربط این است که با لحاظ کردن شرایط تاریخی این مجموعه، چاره­ ای اساسی برای ساماندهی اصولی و علمی این بنای تاریخی اندیشیده شود و شرایطی را پدید آورند که این بنا حداقل در شأن قرن­ها تاریخی باشد که با خود یدک می­کشد، نه اینکه باتوجه به وضعیت فعلی­ اش حکایت از بی­ تفاوتی مشهود به ارزش تاریخی آن داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه