جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانهٔ تاریخی معزّی در استهبان، به آغل گوسفندان تبدیل شد!

یادمان

خانهٔ تاریخی معزّی در استهبان، به آغل گوسفندان تبدیل شد!

رسول حاجی باقری

 

 

خانه معزّی یکی از بناهای دوره ی زندیه و تنها بنای مربوط به این دوران، در شرق فارس می باشد. در چند سال اخیر چندین بار مرمت شده است که بیشتر در جهت جلوگیری از تخریب بوده است. هم اکنون نیز مرمت پشت بام غربی بنا و سبک سازی آن، همچنین تعویض سنگ های ازاره دور تا دور حیاط در حال انجام می باشد.  اما ظاهرا مدتی است که به دلیل نرسیدن سفارشات مربوط به مرمت، کار تعطیل شده است و این بهانه ای شده تا در نبود مرمت گران، خانه تاریخی تبدیل به آغل گردد!

 

در تاریخ 21/12/91 باخبر شدم که تعدادی گوسفند در این بنا  نگهداری می شود، شواهد نشان می داد که نه مالک و نه میراث فرهنگی، هیچ کدام اطلاعی از این موضوع نداشتند! رئیس اداره میراث فرهنگی استهبان عنوان کرد که مدتی است برای سرکشی این بنا با آقای ....... (مرمت گر) تماس می‌گرفتیم و از وی می‌خواستیم تا کلید خانه را در اختیار ما قرار دهد، اما این اتفاق نیفتاد! مشکوک شدیم و برای دیدن خانه تاریخی معزی به محل مراجعه کردیم و متوجه وجود چندین گوسفند در آنجا شدیم!

 

این در حالی است که پیمانکار در استهبان حضور نداشت و کلید خانه در اختیار فردی برای نگهداری احشام قرار داده شده بود! گوسفندان تقریبا در تمامی قسمت‌های بنا جولان می‌دادند و اثری از خود بر جا می‌گذاشتند! لازم به ذکر است که این خانه مسکونی نبوده و خالی از سکنه می باشد. و تنها در مواقع کار مرمت گران مورد استفادهٔ آن ها قرار می‌گیرد.

 

شکایتی توسط مالک مطرح گردید و ماموران نیروی انتظامی، روند طبیعی کار را در محل انجام دادند و پرونده‌ای در دادگاه استهبان مفتوح گردید. همچنین هماهنگی های لازم با اداره کل میراث استان فارس صورت گرفت و قرار شد روز سه شنبه 22/12/91 واحد حقوقی این اداره برای بررسی و ادامه کار به استهبان بیایند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه