جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در گفتگو با یک کارشناس باستان شناسی مطرح شد؛ احداث کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد

یادمان

در گفتگو با یک کارشناس باستان شناسی مطرح شد؛ احداث کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد

متاسفانه این کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد قرار دارد و احداث آن نیز با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است/ شهرک صنعتی نیز در حریم درجه ۳ پاسارگاد احداث شده که در حال بهره برداری است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike SB

احداث یک کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد و وجود شهرک صنعتی در حال گسترش در حریم درجه سه این میراث ارزشمند تاریخی موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای آسیب رسیدن به پاسارگاد شده است، یک کار‌شناس باستان‌شناسی نیز ضمن هشدار در این زمینه گفت: انتظار می‌رود مسولان میراث فرهنگی استان با جدیت بیشتری این مسائل را پیگیری کنند.

این کار‌شناس باستان‌شناسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا که نخواست نامش فاش شود؛ در مورد کارخانه ذرت خشک کنی احداث شده در نزدیکی پاسارگاد گفت: متاسفانه این کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد قرار دارد و احداث آن نیز با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است، بنابراین شکایت‌های انجام گرفته از این کارخانه به نتیجه‌ای نرسید و دادگاه به نفع این کارخانه رای داد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه این مجوز برای احداث کارخانه در حریم درجه یک پاسارگاد صادر شده است، اظهار کرد: ظاهرا این مجوز در سال‌های گذشته، از اداره میراث فرهنگی یکی از شهرستان‌های نزدیک به پاسارگاد به نام سازمان میراث فرهنگی صادر شده که تخلفی اداری است، اما پیگیری‌های فعالان گردشگری و مسئولان در مورد آن به تنیجه نرسیده است.

این کارشناس با بیان اینکه در مورد این کارخانه دیگر نمی‌شود اقدامی انجام داد، گفت: اکنون این کارخانه برای گرفتن مجوز برق خود مجددا نیاز به مجوز سازمان میراث فرهنگی دارد و از آنجا که این کارخانه منظر بسیار نامناسب و نا‌متناسبی با فضای پاسارگاد دارد، سازمان میراث فرهنگی حداقل می‌تواند برای ایجاد تغییراتی در منظر این کارخانه مانند کاهش ارتفاع آن به مسولان کارخانه فشار وارد کند.

وی در مورد شهرک صنعتی احداث شده در نزدیک پاسارگاد افزود: این شهرک صنعتی در حریم درجه ۳ پاسارگاد احداث شده و در حال بهره برداری است، اما نگرانی که در مورد آن وجود دارد، مربوط به گسترش این شهرک صنعتی است که کم کم به حریم درجه دو پاسارگاد نزدیک می‌شود.

این کارشناس باستان شناسی كه خواست نامش ذكر نشود،خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود که مسولان میراث فرهنگی استان با این مسئله به صورت جدی برخورد کنند؛ درحالی که تاکنون شاهد واکنشی مناسبی از سوی مسئولان نبوده‌ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه