جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سقوط آزاد؛ سرانجام چهارتاقی نقاره‌خانه!

یادمان

سقوط آزاد؛ سرانجام چهارتاقی نقاره‌خانه!

سقف چهارتاقی نقاره‌خانه در مرحله ریزش قرار گرفت. این چهارتاقی که 2 سال پیش مرمت شد اکنون به‌دلیل نبود رسیدگی‌‌ و حفاظت لازم در مرحله سقوط آزاد قرار گرفته است. مصالحی که در سقف چهار تاقی استفاده شده آجر و سیمان بوده است عاملی که به‌گفته کارشناسان باعث فشار مضاعف به پایه‌ها و احتمال ریزش شده است.

nike-dunk-low-coast-uncl | 02 Release Date - nike air force 1 special fields free shipping line - PUMA MB.01 LaMelo Ball 377237 - SBD

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌چهارتاقی نقاره‌خانه، جنوب شرق فراشبند یکی از توابع استان فارس قرار دارد، این چهار تاقی  2 سال پیش با استفاده از مصالح غیراصولی مرمت شد و حال به‌دلیل نبود حفاظت‌های لازم سقف آن در مرحله ریزش قرار گرفته است.
 
به‌گزارش CHN، در حد فاصل چهارتاقی نقار‌ه‌خانه، 3 چهارتاقی دیگر وجود دارد که هم‌اکنون تمامی آن‌ها در حال نابودی هستند. داده‌ها و اطلاعات باستان‌شناسان نشان می‌دهد که از مجموعه چهارتاقی‌ها تنها پایه‌های آن بواسطه استحکامی که داشتند باقی مانده‌اند.
 
«میلاد وندایی»، باستان‌شناس در اینباره به CHN می‌گوید:« چهارتاقی نقاره‌خانه درتوابع استان فارس قرار گرفته است. البته حدفاصل چهارتاقی نقاره‌خانه، بقایای 3 چهارتاقی دیگر است. تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که در واقع این چهارتاقی‌ها یک مجموعه بوده‌اند که به مرور زمان از بین‌رفته‌اند. درحال‌حاضر تنها پایه‌های آن به‌دلیل استحکامی که داشتند به‌جا مانده است.
 
به‌اعتقاد وندایی، چهارتاقی نقاره‌خانه 2 سال پیش مرمت شد اما به‌دلیل استفاده از  بدترین نوع مصالح( آجر و سیمان) در سقف چهارتاقی سبب شده فشار بسیاری به پایه‌ها وارد و سقف را دچار ریزش کند.
 
این باستان‌شناس می‌افزاید: مجموعه چهارتاقی نقاره‌خانه دارای ابعاد 100*200 است . مجموعه این چهارتاقی درواقع داخل یک مجموعه قرار می‌گرفته متشکل از بنای اصلی چهارتاقی، تالار طواف با دیواره‌های 1*5/1 متر بوده است. نمونه دیگر از این نوع چهارتاقی می‌توان به چهارتاقی نیاسر اشاره کرد که داخل یک مجموعه و 4 طبقه بوده است.
 
در حال‌حاضر مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است شدت تخریب بنای آتشکده و حفاری‌های غیرمجاز است که باید هر چه سریعتر مورد رسیدگی قرار بگیرند.
 
وندایی می‌گوید: با اینکه بنای چهارتاقی به ثبت ملی رسیده است اما در وضعیت مناسب حفاظتی قرار ندارد از یک سو عبور جاده از میان مجموعه چهارتاقی‌ها آن را دچار آسیب کرده است و از طرف دیگر هر روز بر میزان حفاری‌های غیر مجاز افزوده می‌شود.
 
پیش از این دررابطه با وضعیت نابسامان چهارتاقی‌های استان فارس خبرهای بسیاری را منتشر شده بود. نه‌تنها تعداد بسیاری از آن‌ها به ثبت نرسیده‌اند بلکه برخی از چهارتاقی‌ها به‌دلیل نداشتن داور و بررسی‌های دقیق چندین بار به ثبت رسیده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه