پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب بافت تاریخی شیراز آغاز شد!

یادمان

تخریب بافت تاریخی شیراز آغاز شد!

برگرفته از تارنگار ایران نامه - شاهین سپنتا

بخشی از بافت تاریخی شیراز در محدوه مسجد شهدا تا خانه منطقی‌نژاد شیراز، امروز 28 اردیبهشت ماه همزمان با «روز جهانی میراث فرهنگی» با وجود مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی استان فارس توسط مسئولان شهری تخریب ‌شد. به گزارش خبرگزاری مهر، از چندی پیش فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و معماری در استان فارس اعلام کرده بودند که مسئولان شهری شیراز قصد دارند تا محدوده بسیار وسیعی از بافت تاریخی شیراز را به بهانه رفع معضلات اجتماعی شهر، تخریب کرده و به جای آن خانه های نوساز و واحدهای تجاری بسازند. همانطور که پیش‌تر از آن محدوده هشت هکتاری که جزیی از بافت تاریخی شیراز و دارای بناهای تاریخی بود در «طرح بین‌الحرمین» به بهانه ایجاد فضای تجاری تخریب شد. درحالی همزمان با روز جهانی میراث فرهنگی مسئولان شهری طرح نوسازی بافت قدیمی شهر را آغاز نمودند که گفته می‌شود در کمیسیون ماده 5 شهرداری، هنوز مسئولان میراث فرهنگی موافقت خود را با تخریب این محدوده از بافت تاریخی اعلام نکرده‌اند.

همچنین در جلساتی که میان مسئولان استان درباره بافت فرسوده و تاریخی شهر برگزار می شد نماینده‌ای از میراث فرهنگی حضور نداشته است.

به گزارش گزارش «فاطیما کریمی»، خبرنگار مهر، امروز بسیاری از فعالان میراث فرهنگی و دوستداران معماری در این استان با در دست گرفتن پلاکاردهایی در محدوده مسجد شهدا تا خانه منطقی‌نژاد شیراز گردهم آمده و خواستار جلوگیری از این اقدام مسئولان شهری شیراز شدند.

‌آنها روی پلاکاردهای خود ضمن انتقاد از این اقدام مسئولان اعلام کرده‌اند که "سازمان میراث فرهنگی را تعطیل کنید چون نظرش درباره بافت تاریخی شیراز برای مسئولان استان فارس اهمیتی ندارد!"   

خبرگزاری پانا نیز از شیراز گزارش داد: امروز پیش چهار خانه تاریخی متعلق به دوران قاجاریه، پهلوی اول و دوم در اطراف مسجد شهدا در کوچه منطقی نژاد و گذرگاه خانقاه احمدی در بافت تاریخی شیراز مسئولان شهرداری شیراز به بهانه رفع معضلات اجتماعی تخریب شد و قرار است پس از این تخریب خانه ها و مراکز تجاری جدیدی در این محدوده ساخته شود. ماموران شهرداری شیراز، پس از تخریب خانه‌های تاریخی، نخاله‌های ساختمانی آن‌ها را بر سر مردم ریختند. این درحالی است که عده ای از دوست داران فرهنگ و تاریخ ایران مجاور پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «بافت تاریخی شیراز را نجات دهید» نیز اقدام به تحصن کرده بودند که این پلاکارد توسط مجریان تخریب، پاره شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه