پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چرای گوسفندان در دامن قلعه دختر

یادمان

چرای گوسفندان در دامن قلعه دختر

حکایت گوسفندان و بناهای تاریخی ایران حکایت عجیبی شده، پروژه حضور گوسفندان از چغاز نبیل و موزه آبادان گرفته تا قلعه دختر بیشاپور اینکه چرا گوسفندان به بناهای تاریخی ایران تمایل دارند باید از مسئولان و چگونگی حفاظت شان پرسید.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Converse Earthy Tones Unevenness Chuck Taylor All Star - 572547C

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ پروژه گوسفندان و تردد آن ها در مهمترین بناهای کشور گویی تمامی ندارد. سال هاست که مهمترین بناهای تاریخی ایران جایگاهی برای حضور و چرای گوسفندان شده است. در این میان اما مسئولان هم واکنش چندانی نشان نمی دهند. چراکه اگر جز این بود فنس کشی بنای 1700 ساله مدتها پیش انجام می گرفت.
 
« محسن عباسپور اما در رابطه با قلعه دختر تحت عنوان دژ محافظتی شهر تاریخی بیشاپور به CHN می گوید:« این روزها به جای آنکه قلعه دختر تبدیل به بستری برای توسعه ی گردشگری و مطالعات باستان شناسی شود، به مأمنی برای چرای دام ها بدل شده است».

 او گفت: به دلیل فقدان حفاظت های فیزیکی در اطراف این قلعه تاریخی به طور مرتب شاهد حضور گله های گوسفند در محوطه و حریم درجه یک بنا هستیم. در حال حاضر دیواره های فروریخته ی مملو فضولات حیوانی است. این در حالی است که تاکنون هیچ یک از مسئولان مربوطه در این رابطه اقدام جدی و حتی فنس کشی اطراف قلعه و سایر حفاظت های فیزیکی معمول نداشته اند.
 
 وجود گله های گوسفند به صورت مداوم در این قلعه تاریخی علاوه بر آنکه از لحاظ منظر و چشم انداز به ویژه برای گردشگری نامطلوب است، به واسطه برجای ماندن فضولات دامی نیز در بلند مدت باعث تقویت رشد گیاهان و در نتیجه افزایش فرسایش های این بنای 1700ساله را به دنبال خواهد داشت.
 
 

 این فعال میراث فرهنگی می افزاید: بی توجهی ها نسبت به این قلعه تاریخی تا بدانجاست که نه تنها حفاظت فیزیکی مناسبی از این قلعه صورت نمی گیرد که طی سال های گذشته علیرغم گزارش های متعدد و هشدارهای متعددی که نسبت به نیازهای مرمتی بنا داده شده است، سازمان میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی بیشاپور هیچگونه اقدامی در  خصوص مرمت و استحکام بخشی بنا انجام نداده اند. 
 
این درحالی است که قلعه دختر به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی در معرض فرسایش های شدیدی بوده که این مسئله سبب ریزش های متعدد در دیواره های  و جدا شدن بخش هایی از بنا در طول عمر این سازه شده است.
 
 

 لازم به یادآوردی است که قلعه دختر بیشاپور به عنوان یکی از برجسته ترین آثار برجای مانده از شهر تاریخی بیشاپور قلمداد می شود که بروز هرگونه تخریبی در این بنای باستانی، عواقب جبران ناپذیری در مطالعات باستان شناسی برجای خواهد گذاشت.
 
 قلعه دختر بیشاپور در قسمت شمالی این شهر و در دهانه ورودی تنگ چوگان در 25کیلومتری غرب کازرون واقع شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید