پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در صورت ساخت پالایشگاه دوم در استان فارس - محور گردشگری تخت‌جمشید آلوده می‌شود؛ پلنگ ایرانی بی‌خانمان

یادمان

در صورت ساخت پالایشگاه دوم در استان فارس - محور گردشگری تخت‌جمشید آلوده می‌شود؛ پلنگ ایرانی بی‌خانمان

ساخت پالایشگاه دوم شیراز و عبور لوله‌های نفت از پارک ملی بمو، نه تنها ناقض مصوبه ممنوعیت ساخت صنایع آلاینده در شعاع 30 کیلومتری شیراز است بلکه نابودی پارک ملی بمو که از زیستگاه‌های مهم پلنگ ایرانی است به همراه دارد و آسیب جدی به محور گردشگری تخت جمشید- شیراز می‌زند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه محیط زیست ـ در میان انفعال اداره کل محیط زیست استان فارس، سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای لازم برای ساخت پالایشگاه دوم شیراز را صادر کرده است و لوله‌های انتقال نفت پالایشگاه تا نزدیکی فنس‌های پارک ملی بمو رسیده‌اند. ساخت این پالایشگاه جدا از آلودگی محیط زیست انسانی در شهرستان زرقان، موجب نابودی پارک ملی بمو نیز می‌شود. ضمن این که در ساخت این پالایشگاه مصوبه خود دولت در مورد ممنوعیت احداث صنایع آلاینده در 30 کیلومتری شیراز نقض می‌شود ضمن این که آلودگی ناشی از این احداث، بر مسیر گردشگری مهم شیراز- تخت جمشید تاثیر منفی دارد.
 
«علی اکبر کاظمینی»، فعال محیط زیست و مدیرعامل انجمن 13 فروردین در گفت و گو با CHN در مورد شرایط پالایشگاه دوم و تاثیرات منفی آن بر منطقه گفت: ‌«به طور قطع محور تخت جمشید- شیراز که یکی از محورهای مهم گردشگری است بابت ساخت پالایشگاه دچار آلودگی شدید می‌شود و پس از آن باید به انتظار کاهش گردشگر در این منطقه باشیم.»
 
به گفته او، به علاوه پارک ملی بمو که مدت‌هاست به دلیل داشتن تنوع زیستی منحصربفرد موضوع ثبت آن در میان ذخیره گاه‌های زیستکره یونسکو مطرح بوده است، آسیب جدی می‌بیند.
 
نقض مصوبه هیات وزیران در ممنوعیت احداث صنایع آلاینده
هیات وزیران در اسفندماه سال 90 مصوبه ای داشت که بر اساس آن ساخت هرگونه صنایع آلاینده در 30 کیلومتری شیراز ممنوع است. سازمان حفاظت محیط زیست در حالی مجوزهای لازم برای ساخت پالایشگاه دوم شیراز را صادر کرده‌است که این پالایشگاه در 20 کیلومتری شیراز قرار دارد و ناقض مصوبه ممنوعیت احداث صنایع آلاینده در شعاع 30 کیلومتری است.
 
این اما تمام داستان آلایندگی در منطقه نیست. پالایشگاه دوم شیراز قرار است در شهرستان زرقان ساخته شود. زرقان به دلیل شرایط جغرافیایی و وجود پالایشگاه اول و دیگر صنایع آلاینده از آلودگی شدید هوا رنج می‌برد و روزهای بسیاری در سال با پدیده وارونگی هوا روبروست. ساخت پالایشگاه دوم شرایط هوای منطقه را به مراتب بدتر می‌شود. گفته می‌شود که در صورت ساخت پالایشگاه، بوی بد آن و فاضلاب و آلودگی هوا عرصه را بر شهروندان و به خصوص کودکان زرقان تنگ تر می‌کند.
 
تمامی مشکلات ساخت پالایشگاه دوم در منطقه زرقان در جایی است که سه گزینه دیگر از سوی فعالان محیط زیست در مناطقی که آسیب کمتری به دنبال خواهند داشت،‌ پیشنهاد شده و شورای شهر زرقان نیز با این احداث کاملا مخالف است.
 
آسیب جدی به پارک ملی بمو
جدا از تبعات ساخت پالایشگاه بر محیط زیست انسانی منطقه، پارک ملی بمو بابت ساخت پالایشگاه آسیب جدی خواهد دید. «علی اکبر کاظمینی»،‌ که در مورد شرایط پارک ملی بمو و تاثیر ساخت پالایشگاه بر آن تحقیق کرده،‌ معتقد است اگر لوله‌های نفتی در دو منطقه شرق و غرب پارک ملی به هم متصل شوند،‌ باید فاتحه این پارک ملی 50 ساله را خواند.
 
لوله‌های نفت در حال از پارک بمو می‌گذرند که در سال‌های گذشته چندین محیط بان برای حفظ محیط زیست این پارک ملی کشته شده‌اند. پارک ملی بمو در حال حاضر 36 هزار هکتار مساحت دارد و زیستگاه بی‌نظیر پلنگ ایرانی،‌ آهو و قوچ و میش شیرازی است.
 
مسیر خط لوله
خط لوله نفتی که قرار است از پارک ملی بمو بگذرد، از سروستان در شرق پارک ملی بمو از طرف بند امیر به منطقه شول رسیده و در پشت فنس‌های شرق پارک ملی متوقف مانده‌است.
 
این خط لوله، در غرب از پالایشگاه اول آغاز و از کنار شهر زرقان وارد تنگه آببز می‌شود. این خط لوله با تخریب باغ‌های زرقان در تنگه آببز، به پشت فنس غربی پارک در کنار چشمه آببز می‌رسد. این چشمه در بدترین شرایط سال آب دارد و آب مورد نیاز حیات وحش منطقه را تامین می‌کند.
 
به گفته کاظمینی، اگر مجوزهای ورود به پارک گرفته شود و این دو منطقه از شول تا آببز به هم متصل شوند، باید از پارک ملی بمو چشم پوشی کرد.
 
آسیب به زیستگاه آهوان در نتیجه ساخت پالایشگاه
پالایشگاه در کنار زیستگاه آهوان، این زیستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ضمن این که در این منطقه جهت بادها، غربی- شرقی است و از آن جا که پالایشگاه در غرب پارک ملی بمو ساخته می‌شود، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.      
 
انتقاد از انفعال اداره کل محیط زیست استان فارس
سازمان حفاظت محیط زیست نشان داده که در ماه‌های پایانی دولت دهم بیش از نگاه حفاظتی، به نگاه تجارتی توجه دارد. عملکرد این سازمان جدا از ساخت پالایشگاه و تاثیر بر پارک ملی بمو، در پارک ملی گلستان و بخش‌های دیگری از مناطق حفاظت شده به سادگی قابل دیدن است. اما در این میان اداره کل محیط زیست استان فارس نیز موضع گیری درخوری در زمینه ساخت پالایشگاه دوم و مخالفت با عبور خط لوله از پارک ملی بمو نداشته است. 
 
کاظمینی در این باره گفت:‌ «در حالی که مدیران سابق اداره کل محیط زیست فارس با جدیت در مقابل ساخت پالایشگاه دوم ایستادند، مدیریت فعلی، شیوه عافیت طلبانه‌ای در برابر سازمان محیط‌زیست پیش گرفته که این موضوع جلوگیری از ساخت پالایشگاه را پیچیده‌تر می‌کند.»
 
پیشینه ماجرای ساخت پالایشگاه دوم
مجوز ساخت پالایشگاه دوم از پاییز سال گذشته داده شد،‌ زمانی که «محمدجواد محمدی زاده»، رییس سازمان حفاظت محیط زیست سفری به شیراز داشت. اما در سال گذشته دیوان محاسبات کشور از سازمان حفاظت محیط زیست در مورد این پالایشگاه توضیح خواست. در حال حاضر نیز خواسته کارشناسان و فعالان محیط زیست آن است که سازمان بازرسی کل کشور و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این مورد پیگیری کنند و در برابر ورود خطوط لوله به این پارک ملی مقاومت کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه