جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاخ اردشیر گورستان روستای آتشکده شد!

یادمان

کاخ اردشیر گورستان روستای آتشکده شد!

گزارش و عکس از سیاوش آریا

کاخ اردشیر در 100 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و 10 کیلومتری شهرستان فیروز آباد واقع شده است. کاخ به درازای 116 و پهنای 55 متر و از کاخ‌های ییلاقی اردشیر به شمار می‌رود که از سنگ پاره و ملات گچ ساخته شده است.نمای آن از شمال به چشمه‌یی جوشان و کهن و مدور به نام برم پیر مشرف است که آب زلالی از آن جاری است. این بنا سه در ورودی دارد که ضلع جنوبی آن درب اصلی آن است.زیر بنای این کاخ 8500 متر مربع است .گچبری و تزیینات تالارها بسیار زیبا و با شکوه هستند و به کاخ تچر در پارسه می‌مانند. اما از چند سال گذشته مردم روستای آتشکده که در کنار کاخ اردشیر  واقع است در نزدیکی این کاخ مردگان خود را به خاک می‌سپرند.

 

 

پس از بررسی و پرسش و پاسخ از کارمندان، نگهبانان و مردم روستای کنار کاخ که به روستای آتشکده ناموراست متوجه شدم که زمین‌های اطراف کاخ اردشیر تا چندین سال پیش (نزدیک 15 سال) از برای کشاورزان و روستاییان بوده و در آن جا کشاورزی می کردند که سازمان میراث فرهنگی آنها را گرفته و دور آن محوطه یعنی حریم درجه یک اثری که ثبت ملی شده است سیم خاردار و فنس کشی کرده و به روستاییان پیمان همکاری داده و گفته که در برابر به آن ها زمین داده و یا پول آن را پرداخت می کند.

سازمان میراث پس از گذشت ده سال به وعده خود وفادار نبوده و روستاییان (مردم روستای آتشکده) مردگان خود را از چند سال پیش درهمان محوطه فنس کشی شده (حریم درجه یک) به خاک سپرده‌اند تا متحمل هزینه‌یی نشوند! و سازمان میراث فرهنگی نیز مخالفتی نکرده و در واقع به جای دادن زمین یا پول آن به آن ها پروانه ورود به حریم درجه یک را داده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه