سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم احتمال انقراض گوزن‌های زرد ایرانی

زیست بوم

احتمال انقراض گوزن‌های زرد ایرانی

در پی ادامه بحران زیست محیطی و خشک شدن دریاچه ارومیه زنگ هشدار جدی مخاطرات زیست محیطی ناشی از آن با خروج گوزنهای زرد از جزیره اشک به صدا در آمد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

به گزارش مهر، اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: در پی ادامه بحران زیست محیطی حادث شده در اثر خشکسالی در دریاچه ارومیه و پدیدار شدن زمینهای خشکی و همچنین اتصال جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه به سواحل دریاچه در غرب و جنوب دریاچه، تعداد زیادی از گوزنهای زرد ایرانی جزیره اشک به سواحل مزبور راه یافته است. خروج این گونه ی در خطر انقراض از جزیره تهدید دیگری از سوی شکارچیکان غیرمجاز در منطقه را برای گوزن‌های زرد ایرانی در پی دارد.

در این راستا، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ضمن تقدیر از همکاری مردم در جهت زنده گیری، مداوا، آبرسانی و پخش علوفه بصورت دستی و پذیرای گوزن‌ها در مزارع کشاورزی از این موجود با ارزش خواستار ادامه این همکاری شده است.

حسن عباس نژاد در این راستا گفت: تشدید بحران زیست محیطی در اثر خشکسالی موجب شد گوزنهای زرد ایرانی به لحاظ عدم تحمل شرایط زیست محیطی جزایر و دریاچه ارومیه را ترک کرده و در منطقه پخش شوند.

وی ادامه داد: در این راستا با تلاش محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان و مردم اطراف دریاچه ارومیه، دوستداران محیط زیست گوزن‌های خارج شده از جزایر زنده گیری و مورد مداوا قرار گرفتند.

عباس نژاد ادامه داد: گوزن زرد ایرانی در حال انقراض بوده و جزو گونه‌های حمایت شده است لذا به سود جویان و شکارچیان متخلف هشدار داده می‌شود در صورت اینکه قصد استفاده از شرایط فعلی را کرده و اقدام به شکار این حیوان کنند طبق هماهنگی به عمل آمده با دادگستری و نیروی انتظامی به شدت با متخلفین بر خورد می‌شود.

وی یاد آور شد: همچنین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان 24 ساعته در منطقه حضور یافته و اقدامات لازم را جهت حفظ و نگهداری از این موجود حمایت شده را به عمل می‌آورند.
دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی بعد از دریاچه شور بحر المیت به عنوان دومین دریاچه شور جهان به شمار می‌رود که دارای 102 جزیره کوچک و بزرگ است.

این دریاچه که مساحت آن به بیش از 570 هزار هکتار می‌رسد در سال‌های اخیر با بحران کم آبی مواجه شده بطوریکه ارتفاع آب آن بیش از 6 متر کاهش یافته است.

ازسال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تاکنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می‌رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه‌های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه