سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اتمام لایروبی رودخانه آجی چای تا پیکره آبی دریاچه ارومیه

زیست بوم

اتمام لایروبی رودخانه آجی چای تا پیکره آبی دریاچه ارومیه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از اتمام اجرای طرح لایروبی رودخانه آجی چای در دو ماه آینده تا پیکره آبی دریاچه ارومیه خبر داد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike shox agile for men sale in america today show - CQ4227 - Buy now Jordan AIR JORDAN XXXV - 004

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مجتبی جلیل زاده در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان از عملیات اجرایی لایروبی رودخانه آجی چای، این طرح را یکی از مهم‌ترین طرح های در حال اجرا در راستای انتقال آب به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین و طولانی ترین رودخانه حوزه دریاچه ارومیه، آجی چای است که عرض بستر آن بیش تر از سایر رودخانه‌هاست.

وی با اشاره به چگونگی انتقال آب از طریق کانال‌های لایروبی شده به دریاچه افزود: اجرای طرح لایروبی رودخانه آجی چای، در اواخر سال 93، تصویب شد و یکی از مهم ترین اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی است که از لحاظ طول مسیر تا امروز بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است، طول مسیر با احتساب داخل دریاچه (تا رسیدن به پیکره آبی)، 90 کیلومتر است.

جلیل زاده گفت: تا دو ماه آتی، اجرای طرح لایروبی رودخانه آجی چای تا پیکره آبی دریاچه ارومیه به اتمام می رسد.

وی مهم ترین هدف از اجرای طرح لایروبی را، بسترسازی لازم برای انتقال سریع و آسان آب به دریاچه و جلوگیری از تبخیر و اضافه برداشت در این منطقه دانست و افزود: در ماه‌های گذشته، بیش از 118 ایستگاه غیر مجاز پمپاژ آب در محدوده شهرستان تبریز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، شناسایی و قلع و قمع شده است.

وی ابراز کرد: در حوزه شهرستان اسکو نیز بیش از 18 نهر شناسایی کردیم که هشت مورد از آنها به صورت غیر مجاز، آب برداشت می کردند که این موارد نیز با معرفی به دستگاه قضایی، قلع و قمع شدند.

وی دومین هدف از اجرای طرح لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه را جلوگیری از تصرفات غیر قانونی اراضی و ممانعت از کشاورزی غیرمجاز در منطقه عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح می توانیم اقدام به آزادسازی اراضی کرده و مانع مصرف و اضافه برداشت غیر مجاز آب شویم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از کنترل حق آبه داخل رودخانه خبرداد و گفت: سازه‌های اندازه گیری در حال طراحی هستند و پس از نصب آنها، شاهد کنترل مصرف و برداشت آب خواهیم بود که در صورت اخطار دستگاه مبنی بر استفاده بیش از سقف تعیین شده، سیستم برق دستگاه نصب شده قطع شده و آب نیز به تبع قطعی سیستم برق، منتقل نخواهد شد.

جلیل زاده، ساماندهی چاه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه را از مهم ترین طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه ای استان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بعد از تصویب این طرح، شورای عالی آب به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیر در خصوص آب، طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی را تصویب کرد.

وی افزود: پروژه گشت، کنترل و انسداد چاه‌های غیر مجاز از مهم ترین زیر پروژه‌های طرح تعادل بخشی منابع آبی است که بیش از 40 اکیپ نظارتی موارد غیر مجاز را شناسایی کرده و از حفاری‌های غیرمجاز جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری 251 حلقه چاه غیرمجاز در استان را پس از معرفی به دستگاه قضایی و اخذ حکم، پر کرده‌ایم، ادامه داد: بیش از یک هزار حلقه چاه نیز در این مدت به سیستم قضایی معرفی شده است که در انتظار اخذ حکم قضایی برای قلع و قمع و انسداد هستیم.

به گفته جلیل زاده، تعداد چاه‌های غیر مجاز که با توجه به قوانین موجود، مشمول حکم انسداد هستند بیش از چهار هزار و 880 حلقه است که این چاه‌ها، سالانه بیش از 49 میلیون متر مکعب، آب برداشت می شود.

وی ادامه داد: در قالب یک برنامه دو ساله در ماه‌های آتی تمامی چاه های غیر مجاز موجود در آذربایجان شرقی را پر کرده و مانع از اضافه برداشت و تصرفات غیر مجاز خواهیم شد.

وی گفت: اضافه تخلیه از آب های زیر زمینی استان در سال، 50 میلیون مترمکعب است که متاسفانه میزان آب ورودی و خروجی به منابع با هم تناسب ندارند.

وی از اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند در اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: هدف از نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از اضافه برداشت آب توسط کشاورزان است که در حال حاضر بیش از سه هزار و 280 حلقه چاه غیر مجاز، برای انجام عمل کشاورزی، آب اضافی برداشت می کنند.

وی افزود: تا کنون در سراسر استان بیش از 1000 دستگاه کنتور هوشمند مصرف آب و برق نصب شده است و تا شهریورماه سالجاری نیز سه هزار دستگاه کنتور هوشمند حجمی آب خریداری کرده و نصب می کنیم.

جلیل زاده در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مصرف آب در آذربایجان شرقی بسیار زیاد است گفت: بیشترین میزان مصرف آب استان در بخش کشاورزی است که متاسفانه علی رغم این میزان مصرف، میزان بهره وری تولیدات کشاورزی رقم بسیار پایینی است بطوریکه حداکثر راندمان آبیاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، 40 درصد است.

به گفته وی میزان مصرف آب در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب 88 ، 10 و دو درصد است.

وی افزود: تنها در بخش آب شرب، 80 درصد بیشتر از میانگین استاندارد جهانی، آب مصرف می کنیم.

وی میزان استاندارد سرانه مصرف آب در شبانه روز را 150 لیتر عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف آب در شبانه روز برای هر یک از مردم استان ما، 200 لیتر است.

جلیل زاده از رسانه ها و مطبوعات استان خواست که کمبود آب در استان را جدی گرفته و بیش از پیش فرهنگ سازی های لازم را انجام دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه