سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم میزان کاهش‌حجم ورودی‌سالانه آب دریاچه ارومیه

زیست بوم

میزان کاهش‌حجم ورودی‌سالانه آب دریاچه ارومیه

تا سال 1370 سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه دریاچه ارومیه می شد که این میزان آب ورودی در دو دهه گذشته به 2.5 میلیارد کاهش پیدا کرده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت : در دو دهه اخیر سالانه بیش 2.5 میلیارد متر مکعب آب ورودی دریاچه ارومیه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، مسعود تجریشی عصر روز دوشنبه در همایش چشم انداز ستاد احیای دریاچه ارومیه که درشهرستان مهاباد برگزار شد، افزود: تا سال 1370 سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه دریاچه ارومیه می شد که این میزان آب ورودی در دو دهه گذشته به 2.5 میلیارد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: بر اثر این کاهش حجم ورودی آب در این دو دهه اخیر، تراز این دریاچه درحال حاضر به یک هزار و 274 متر رسیده و دراین سطح تراز 25 گرم نمک درهر لیتر آب آن وجود دارد.

تجریشی گفت: در بررسی علمی تاریخچه صد ساله اخیر دریاچه ارومیه مشخص شده درطول این مدت این دریاچه هیچگاه چنین وضعیت بحرانی پیدا نکرده وتراز آن به این اندازه پایین نبوده است.

وی با اشاره به عوامل کاهش آب این دریاچه افزود : کاهش 17 درصدی حوزه آبریز، افزایش سطح زیر کشت و افزایش دو درجه ای دمای هوا در این مدت از جمله عوامل موثر در کاهش آب این دریاچه است.

تجریشی گفت : سطح زیر کشت کشاورزی درآذربایجان غربی دراواخر دهه 80 برغم کاهش منابع آبی وخشکسالی ها و کاهش آب های سطحی وسفره های زیرزمینی به بیشترین حد خود رسیده و300 هزار هکتار سطح زیر کشت آبی جای خود را به 490 هزار هکتار کشت آبی داده است.

وی به بیان برخی آمارعلمی وپژوهشی درخصوص حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت وگفت: متوسط بارش باران از سال 1330 تا 1370 درحوضه آبریز دریاچه ارومیه 385 میلیمتر بود که این میزان از سال 72 تا 91 به 317 میلیمتر رسیده است.

وی افزود : دراین مدت کل پتانسیل آب تجدیدپذیر حوضه آبریز ازهشت هزار و 875 میلیون مترمکعب به هفت هزار و 24 میلیون مترمکعب رسیده که نشان دهنده 20 درصد کاهش است.

وی گفت : 550 عضو هیات علمی دانشگاه، مراکز وموسسه های پژوهشی داخلی وخارجی در ستاد احیای دریاچه ارومیه همکاری دارند.

مدیر دفتر برنامه ریزی وتلفیق ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: ازاین تعداد، بیش از500 نفر عضو هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور هستند و50 نفر نیز به عنوان کارشناس بین المللی در ستاد احیای دریاچه ارومیه همکاری می کنند.

تجریشی افزود : این ستاد با بررسی علمی دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه راهکارهای علمی وعملی را برای احیای دوباره آن پیدا کرده که در صورت اجرای دقیق آن در یک افق چند ساله این دریاچه احیا می شود.

وی حداقل نیاز آبی دریاچه ارومیه برای احیای سطح اکولوژیک بدون احتساب تلفات وتبخیر را 12 میلیارد مترمکعب اعلام کرد وگفت: در طول سه سال آینده باید کاشت در زیر حوضه دریاچه ارومیه محدود و هرگونه بهره برداری از آب ممنوع شود تا بدین طریق سالانه حداقل 510 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

تجریشی، سرمایه گذاری دولت درحوضه آبریز، افزایش بهره وری کشاورزی با مصرف کم آب، کنترل وکاهش برداشت ازمنابع آب زیر زمینی، جلوگیری ازبرداشت بی رویه آب های سطحی، ممنوعیت موقت کشت آبی دراراضی پایاب حوضه آبریز دریاچه ارومیه از دیگر راهبردهای مهم در راستای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: پنج کانون بحران تولید گرد وغبار در دریاچه ارومیه شناسایی شده که سه کانون در قسمت جنوب دریاچه، یک کانون در مرکز و یک کانون در شمال دریاچه قرار دارد.

تجریشی افزود: این کانون ها می توانند گرد و غبارهای نمکی را به حاشیه دریاچه انتقال و زندگی را برای ساکنان و دیگر حیوانات و گیاهان این مناطق غیرممکن کنند.

وی اضافه کرد : بر اثر کاهش میزان آب این دریاچه ارومیه میزان تشعشعات خورشیدی در این منطقه 4.5 برابر شده که این امر نیز احتمال دارد بیماریهای مانند آب مروارید، انواع سرطان ها، بیماریهای عفونی و تنفسی را افزایش دهد.

تجریشی اظهارکرد: برای مقابله با این گرد وغبارها اقدامات اولیه کاشت گیاهان و نهال هایی در شهرستان های ارومیه، میاندوآب، عجب شیر و چند شهر دیگر شروع شده است.

وی یادآوری کرد: با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ممنوعیت چرا در بیش از پنج هزار و 500 هکتار از مراتع حاشیه این دریاچه نیز در حال انجام است.

دریاچه ارومیه در18سال گذشته به صورت مداوم با کاهش تراز روبه رو بوده و امسال را می توان جزء معدود سالهایی دانست که این تراز رشد داشته است.

این دریاچه، پهناورترین دریاچه داخلی کشور و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود که در سالهای اخیر با مشکلات جدی کم آبی روبه رو بوده است. تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است. شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه