سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش 35 سانتی‌متری سطح آب دریاچه ارومیه طی دوماه اخیر

زیست بوم

کاهش 35 سانتی‌متری سطح آب دریاچه ارومیه طی دوماه اخیر

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از کاهش 35 سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه طی دوماه اخیر خبر داد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Gucci x The North Face Release Information - FitforhealthShops - crampon adidas sans lacet pas cher black and blue

"مهرنگ دوستی رضایی" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: با توجه به آغاز فصل کشاورزی، میزان برداشت‌ها از آب‌های زیرزمینی حوضه دریاچه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دریاچه ارومیه به 20 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد، افزود: حتی اگر تمام آب پشت سدهای احداث شده بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به این دریاچه وارد شود، باز هم این میزان جبران نخواهد شد.

وی ادامه داد: جبران تمام آب تبخیر شده دریاچه نیازمند فرآیند زمانی چندین ساله بوده و نباید انتظار داشت، دریاچه به زودی تمام آب از دست رفته خود را به دست آورد.

دوستی رضایی با تأکید بر اینکه افزایش دما و کاهش بارندگی از عوامل اصلی در کاهش میزان آب ورودی به دریاچه بوده است، تصریح کرد: از جمله اقدامات جدی جهت بهبود شرایط دریاچه ارومیه می‌توان به بارورسازی ابرها در ایستگاه‌های زمینی و هوایی اشاره کرد که این عملیات از شهریورماه سال جاری به بعد به صورت جدی انجام خواهد شد.

وی در ادامه لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و برگزاری جلسات مشترک بین جهادکشاورزی و سازمان آب برای مدیریت مصرف آب را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود شرایط دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تراز آبی دریاچه ارومیه در 31 شهریورماه سال گذشته 1271.01 سانتی متر بود، گفت: این میزان در 20 اردیبهشت ماه سال جاری به 1271.29 سانتی متر افزایش یافته بود که متأسفانه در حال حاضر این تراز به 1270.95 سانتی متر کاهش یافته است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در پایان به ادامه روند کاهش تراز آب دریاچه تا شهریور و مهرماه اشاره کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر وضعیت بارندگی‌ها در استان زیر خط نرمال بوده و برای تسریع در جبران آب از دست رفته دریاچه، به یک بارندگی بالای 550 میلی لیتر نیاز است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه