سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شصت درصد دریاچه ارومیه خشکید

زیست بوم

شصت درصد دریاچه ارومیه خشکید

هم اکنون از هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت دریاچه ارومیه حدود 50 درصد آن یعنی 2 هزار و 700 کیلومتر مربع آن به شوره زار تبدیل شده است .
خشکی دریاچه ارومیه تا پایان شهریور امسال به 60 درصد می رسد.

LTB - JuzsportsShops | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

 

به گزارش واحد مرکزی خبر دریاچه ارومیه در قسمت های جنوبی تا 10 کیلومتر پسروی کرده است و در شمال دریاچه پسروی کمتری نسبت به جنوب آن وجود دارد.

مسئول دبیرخانه شورای منطقه ای دریاچه ارومیه گفت : با ادامه روند کنونی پسروی دریاچه ارومیه سطح خشکی این دریاچه تا پاییز امسال به 60 درصد خواهد رسید که 3 هزار و 420 کیلومتر مربع از مساحت دریاچه ارومیه را شامل می شود .

با افزایش میزان دما در سطح حوزه دریاچه ارومیه میزان تبخیر نیز در این حوزه آبی افزایش یافته بطوریکه تبخیر در سطح دریاچه ارومیه از 960 میلی متر در سال به یک هزار و 300 میلی متر در سال کنونی رسیده است .

حجت جباری افزود : با ادامه روند تبخیر آب تا پایان فصل آتی تراز دریاچه ارومیه به هزار و 271 سانتی متر خواهد رسید که پایین ترین حد خود در یکصد سال گذشته است .

سطح تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه هم اکنون هزار و 273 سانتی متر است که 37 سانتی متر پایین تر از زمان مشابه در سال گذشته است و 7 متر و 20 سانتی متر نسبت به سطح آبهای آزاد کاهش نشان می دهد .

خشک شدن دریاچه ارومیه پیامدهای ناگواری خواهد داشت ، از بین رفتن پلاژ ها و مجتمع های گردشگری و کاهش گردشگری در حوزه دریاچه ،کاهش سطح آب های زیر زمینی به سبب نبود بارندگی های مناسب و تغذیه نشدن سفره های زیر زمینی در سال های اخیر و به خطر افتادن فعالیت های کشاورزی در اطراف این حوزه آبی از جمله آنهاست .

انتقال ذرات حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه ضمن تاثیر گذاری بر حاصلخیزی زمینهای کشاورزی ، روی دستگاه تنفسی مردم نیز آثار منفی خواهد گذاشت.

کارشناسان پیش بینی می کنند با خشک شدن دریاچه ارومیه تا چندسال آینده میلیاردها تن نمک برجای بماند .

با وجود بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه این هفته با دو فوریت طرح انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه مخالفت کردند .

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران و بیستمین دریاچه جهان است که به علت ویژگی های طبیعی و اکولوژیکی در زمره یکی از 22 تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه