سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه ارومیه به کما رفت!

زیست بوم

دریاچه ارومیه به کما رفت!

برگرفته از تابناک

رئیس سازمان محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 250 هزار هکتار از دریاچه ارومیه به شوره‌زار تبدیل شده است.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با  فارس در ارومیه اظهار داشت: وضعیت دریاچه ارومیه نامناسب است به طوری که 250 هزار هکتار از دریاچه به شوره‌زار تبدیل شده و به دلیل بالا بودن پسروی آب شوری نیز به حد فوق اشباع رسیده است.

وی با بیان اینکه با این وضعیت شاید در آینده نزدیک شاهد خشک شدن کامل دریاچه ارومیه باشیم، افزود: کارگروهی در هیئت دولت برای مدیریت بحران دریاچه ارومیه با هدف برون‌رفت از وضعیت فعلی تشکیل شده است و پس از برگزاری چند جلسه، ستاد اجرایی در سطح ملی نیز برگزار شد و متعاقب آن طرح‌های مختلفی که با هدف برون‌رفت از وضعیت فعلی پیشنهاد شده بود براساس سند زیست بومی مدیریت دریاچه ارومیه تصویب و به جلسه نهایی فرستاده شد و امیدواریم برای مصوبات این کارگروه اعتبارات لازم تامین شود.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح‌های اولویت‌دار نیز تعیین شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به بارور کردن ابرها، انتقال بین حوزه‌ای آب، بحث‌های مطالعاتی، تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری، احیای تالاب‌های اقماری و ... اشاره کرد که همه این طرح‌ها برای دریاچه ارومیه حیاتی است و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها دریاچه وضعیت مناسبی پیدا کند.

وی اعلام کرد: بحث تغییرات اقلیمی و نزولات آسمانی نیز در جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه نقش اساسی دارد و بر این اساس با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی خشکسالی رفع شده و سال آبی خوبی را در پیش رو خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه