سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تنها راه نجات دریاچه ارومیه تامین حقابه از رودخانه‌های اطراف است

زیست بوم

تنها راه نجات دریاچه ارومیه تامین حقابه از رودخانه‌های اطراف است

برگرفته از خبرگزاري مهر

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه از چهار مصوبه دولت مبنی بر بارورسازی ابرها، انتقال آب از دریای خزر و رو دخانه ارس، بهینه کردن سیستمهای آبیاری در استان و دادن 20 درصد از حقابه دریاچه ارومیه از 35 رودخانه اطراف برای نجات دریاچه ارومیه تنها مورد آخر عملی و قابل اجراست.
اسماعیل کهرم استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تنها راهکار نجات دریاچه  ارومیه برای جلوگیری از تبدیل باقی مانده آن به بیابان، تامین 20درصد از حقابه این دریاچه از 35 رودخانه اطراف است. باید تا دیر نشده و ذخیره آب پشت سدها زیاد است حقابه دریاچه ارومیه از این آبهای ذخیره شده تامین شود.

با بیان اینکه ظرفیت دریاچه ارومیه 31 میلیارد متر مکعب است  گفت: بسیار تعجب می کنم که رئیس سازمان محیط زیست با اعلام ظرفیت دریاچه ارومیه به میزان 1/3 میلیارد مترمکعب و وعده برای تآمین یک میلیارد متر مکعب از روشهای غیر اصولی نسبت به بهبود وضعیت این دریاچه امیدوار است.

وی با بیان اینکه یا مسئولان دانش کافی از وضعیت این دریاچه ندارند و یا دانسته با اعداد و ارقام غیر واقعی با افکار عمومی بازی می کنند افزود: دریاچه ارومیه در بهترین حالت در عمیقترین مکان 13 متر عمق داشته ولی در حال حاضر در عمیقترین مکان 5/2 متر عمق دارد آنگاه مسئولان از کاهش چهار متری عمق دریاچه ارومیه صحبت می کنند.

کهرم با اشاره به اظهارات کارشناسان هواشناسی مبنی بر عدم تطابق میزان آب وارد شده به دریاچه ارومیه با میزان نزولات در اثر بارورسازی ابرها تصریح کرد: اصولاً بارور سازی ابرها با این ابعاد در کشور ما امکان پذیر نیست و پدیده ای لابراتواری است.

به گفته وی، از چهار مصوبه دولت مبنی بر بارورسازی ابرها، انتقال آب از دریای خزر و رو دخانه ارس، بهینه کردن سیستمهای آبیاری در استان و دادن 20 درصد از حقابه دریاچه ارومیه از 35 رودخانه اطراف برای نجات دریاچه ارومیه تنها مورد آخر عملی و قابل اجراست.

کهرم با بیان اینکه پیش از احداث سدها سالانه 5/5 میلیارد متر مکعب آب از طریق رودخانه های اطراف دریاچه ارومیه به این رودخانه وارد می شد افزود: حدود 5/1 میلیارد متر مکعب آب هم از طریق نزولات جوی به این دریاچه وارد می شد و مجموعاً سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب به این دریاچه می ریخت.

وی یاد آور شد: اگر در حال حاضر تنها 20 درصد از آب این رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه ریخته شود می توان امیدوار بود که حدود 10 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه وارد می شود.

به اعتقاد کهرم، این اقدام بایستی تا پیش از شروع تابستان و افزایش میزان تبخیر آب از دریاچه ارومیه عملی شود تا مؤثر واقع شود ضمن اینکه میزان ذخیره آب در پشت سدهای موجود بر رودخانه های اطراف ارومیه در اردیبهشت و خرداد فراوان است.

وی با ابراز تاسف از اینکه استان آذربایجان غربی که دومین استان پر باران کشور است در شرف بیابانی شدن است گفت: در سالی که وزارت نیرو اقدام به احداث سدهای متعدد بر رودخانه های اطراف دریاچه ارومیه کرد وزیر نیروی وقت به عنوان وزیر دوستدار محیط زیست انتخاب شد.
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه