سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم راهکاری برای تامین آب دریاچه ارومیه - پیامد منع ورود رسوب به دریاچه‌ها

زیست بوم

راهکاری برای تامین آب دریاچه ارومیه - پیامد منع ورود رسوب به دریاچه‌ها

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان یک راهکار برای دریاچه ارومیه گفت: برای تامین آب دریاچه ارومیه به جای انتقال آب از سایر حوزه های آبی پیشنهاد می شود تا آبهای ورودی به این دریاچه مدیریت شوند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

دکتر حمید علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به طرح انتقال آب دریای مازندران به دریاچه ارومیه، افزود: از نظر مهندسی هر طرحی قابل اجرا است ولی باید این راهها از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی نیز مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر مدیریت حوزه های آبریز دریاچه ارومیه برای تامین آبهای ورودی به این دریاچه، اظهار داشت: افتخار این نیست که سدهای بسیاری در کشور ساخته شود بلکه افتخار در این است که آب به نحوی مدیریت شود تا علاوه بر استفاده شرب و کشاورزی، "حق آبه" رودخانه ها نیز تامین شود.

وی با بیان اینکه تامین آب دریاچه ارومیه از سایر حوزه های آبی بسیار پر هزینه است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که ترکیبات آب سایر حوزه های آبی با ترکیبات آب دریاچه ارومیه متفاوت است از این رو موجب اغتشاش در اکوسیستم منطقه خواهد شد که برای جلوگیری از این امر نیاز است آبهای ورودی از سایر حوزه های آبی شیرین سازی شود که این امر هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

علیزاده با بیان اینکه انتقال آب از هر حوزه آبی به دریاچه ارومیه منجر به تخریب اکو سیستم هر دو منطقه خواهد شد، ادامه داد: به نظر می رسد بهترین راهکار برای تامین منابع آبی دریاچه ارومیه مدیریت رودهایی است که به این دریاچه منتهی می شوند.

انتقاد از برخی تحلیل ها در زمینه آبهای ورودی به دریاچه ها

علیزاده به برخی از تحلیل ها در زمینه آبهای ورودی به دریاچه ها اشاره و تاکید کرد: ورود آب رودها به دریاچه ها به هیچ وجه هدر رفتن و تلف شدن آب نیست.

وی همچنین با اشاره به اعتقاد برخی در خصوص ممانعت از ورود رسوب رودها به دریاچه ها، اضافه کرد: برخی اعتقاد دارند ورود رسوب به دریاچه ها و دریا موجب فرسایش خاک می شود از این رو باید جلوی آن گرفته شود. این در حالی است که این امر جزئی از طبیعت دریاچه ها و دریاها است چراکه با ورود این رسوب به دریاچه ها و دریا، این فرصت به آنها داده می شود تا ساحل خود را بازسازی کنند.

این محقق با اشاره به تبعات جلوگیری از ورود رسوب به دریاچه ها و دریاها خاطر نشان کرد: در صورت ممانعت از ورود رسوب به دریاچه ها و دریاها، ساحل فرسایش می یابد و موجب به زیر آب رفتن شهرهای ساحلی می شود.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی بر لزوم حفظ پایداری اکوسیستم دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: در صورتی که کلیه آبهای ورودی به دریاچه ارومیه برای مصارف کشاورزی و شرب مصرف شود حوزه آبی دریاچه ارومیه مرده خواهد شد از این رو لازم است تا همگان تلاش کنیم تا طبیعت همان طور که هست باقی بماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه