سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مشکلات دریاچه ارومیه در مناظره علمی امروز (قسمت دوم)

زیست بوم

مشکلات دریاچه ارومیه در مناظره علمی امروز (قسمت دوم)

برگرفته از ایران صدا

بشنويد

 

ایران صدا: در این مناظره علمی شما می توانید شنونده قسمت دوم مناظره مهندس علیرضا دایمی مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نیرو و مهندس محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست در عرصه مهار بیابان‌زایی درباره مشکلات دریاچه ارومیه و علت شوره زار شدن این دریاچه باشید.
با ما همراه شوید.
کارشناس/مهمان: مهندس علیرضا دایمی مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نیرو, مهندس محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست در عرصه مهار بیابان‌زایی, 

چند سالی است که با توجه به پدیده گرم شدن زمین و در پی آن خشکسالی، دریاچه ارومیه با مشکلات جدی مواجه شده است و هر روز میزان آب در این دریاچه کاهش پیدا می کند و میزان نمک موجود در آن افزایش می یابد. اما آیا علت خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه تنها و تنها گرم شدن زمین و کم آبی است و یا علت های دیگری هم در این میان دخیل هستند؟ عواملی مانند عدم مدیریت صحیح؟!
این روزها هرکس به سراغ دریاچه ارومیه می رود اشک از چشمانش سرازیر می شود و دلش به حال دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا می سوزد.
اقدامات مختلفی هم از سوی سازمانها و ارگانهای مختلف تاکنون انجام شده ولی با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه به نظر نمی رسد که این اقدامات مثمرثمر بوده باشد.
در برنامه مناظره علمی مهندس علیرضا دایمی مشاور منابع آب معاونت آب وزارت نیرو و مهندس محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست در عرصه مهار بیابان‌زایی هرکدام درباره مشکلات دریاچه ارومیه نظرات خود را بیان می کنند و اقدامات انجام شده را از دیدگاه خود مورد ارزیابی قرار می دهند.
در قسمت اول مناظره علمی با موضوع مشکلات دریاچه ارومیه که در تاریخ بیست و سوم مرداد ماه 90 بر روی سایت ایران صدا بارگذاری شده است مسائلی مانند اختلاف نظر دو کارشناس برنامه درباره آمارهای ارائه شده درباره سطح آب دریاچه ارومیه و بیان مشکلاتی مانند عدم مدیریت صحیح آب و تامین منابع آب منطقه صحبتهای کارشناسان برنامه را جذاب و شنیدنی کرده بود که اگر علاقه مند به شنیدن آن هستید می توانید به نشانی اینجا مراجعه کنید و قسمت اول این مناظره علمی را بشنوید.
و اما امروز در قسمت دوم این مناظره در صوت اصلی برنامه می توانید شنونده ادامه صحتبها و مناظره دو کارشناس برنامه درباره سدهای ساخته شده در اطراف دریاچه ارومیه و افزایش کشاورزی منطقه باشید و اگر علاقه مند هستید که مناظره دو کارشناس برنامه را بطور کامل بشنوید حتما بر روی صوت تکمیلی برنامه کلیک کنید.

ولی مناظره مهندس علیرضا دایمی و مهندس درویش در اینجا به پایان نمی رسد و شما می توانید شنونده قسمت سوم و پایانی این مناظره علمی در تاریخ ششم شهریور ماه 90 باشید.

بشنويد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه