سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سطح تراز دریاچه ارومیه پس از ۱۵ سال مثبت شد

زیست بوم

سطح تراز دریاچه ارومیه پس از ۱۵ سال مثبت شد

برگرفته از تابناک

سطح تراز آب دریاچه ارومیه در هفته جاری به 1270.64 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد رسیده که این سطح تراز در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته یک سانتیمتر افزایش ارتفاع آب را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه، طی 15 سال گذشته سطح آب دریاچه ارومیه همواره در مقایسه با سال قبل تر کاهش داشته ولی در 20 اسفندماه 94 پس از 15 سال سطح تراز آب دریاچه ارومیه مثبت شده است.

بنا به گزارش این تارنما، همچنین در مقایسه با سطح تراز دریاچه ارومیه در 31 شهریور سال جاری و پایان سال آبی گذشته که تراز دریاچه به 1270.08 متر کاهش یافته بود، تراز کنونی دریاچه 54 سانتیمتر افزایش یافته است.

بنا به اعلام این تارنمای خبری، پیش بینی می شود با گرم شدن هوا که منجر به ذوب برف موجود در ارتفاعات می شود و با ادامه بارندگی های بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزایش یافته و موجب افزایش سطح آب دریاچه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از 2000 کیلومتر مربع رسیده این در حالی است که در ابتدای سال آبی جاری در مهرماه امسال، میزان مساحت دریاچه به 537 کیلومتر مربع کاهش یافته بود.

روند افزایش آب در دریاچه طی فصول پائیز تا اواسط بهار یک روند طبیعی بوده و به دلیل بارندگی های برف و باران میزان آب وارده به دریاچه افرایش پیدا می کند.

در یکسال گذشته به علت اقدامات اجرایی در احیای دریاچه ارومیه از جمله لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و رهاسازی آب تعدادی از سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه باعث شد که غیر از افزایش حجم آب وارده به دریاچه، جریان آب وارده به عرصه اصلی آبی دریاچه نیز تسهیل شود.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در 19 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در اوایل پاییز امسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود و با تداوم این تهدید، این دریاچه هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود و عمیق ترین نقطه این دریاچه 16 متر بوده است.
امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه