سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هشدار زمین‌شناسان درباره ریزگرد دریاچه ارومیه

زیست بوم

هشدار زمین‌شناسان درباره ریزگرد دریاچه ارومیه

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی از اجرای پروژه نمک‌زدایی محدوده حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

فریبرز قریب، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این پروژه با تلاش پژوهشگران مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج و با هدف کاهش اثرات آلودگی‌های زیست محیطی به اجراء در آمد.

وی با اشاره به روند تصویب این پروژه، افزود: پروژه نمک‌زدایی حاشیه دریاچه ارومیه در شورای پژوهشی، تحقیقات و فناوری سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به تصویب رسید و مهر ماه سال جاری توسط پژوهشگران گروه نانوبیوزمین این مرکز در دو فاز به اجرا درآمد.

وی خاطرنشان کرد: فاز یک پروژه نمک‌زدایی به مساحت سه هکتار در غرب دریاچه و در 25 کیلومتری جاده مهاباد با موفقیت به اجرا درآمد و جهت بررسی غلظت اولیه نمک منطقه، از اعماق 10 و 20 سانتی متری نمونه‌برداری و جهت آنالیز به آزمایشگاه مرکز فرستاده شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی ادامه داد: فاز دو پروژه به مساحت پنج هکتار در شمال غرب دریاچه و در حوالی روستای قره باغ به اجرا درآمد.

در ادامه مجری این پروژه نیز با اشاره به آثار شور شدن زمین در این محدوده گفت: سطح خشکی‌های نمکین و شور در منطقه پیرامونی دریاچه افزایش یافته و با ادامه کاهش سطح آب و خشک شدن کف دریاچه بر اثر وزش بادهای تند و انتقال نمک سطح مناطق خشک شده دریاچه توسط باد، به مرور اراضی زراعی و مرغوب منطقه آذربایجان شرقی و غربی مانند دشت‌های ارومیه، تبریز، بناب و مراغه به سمت شور شدن و در نهایت به اکوسیستم کویری پیش می‌رود.

غلامرضا فتح‌آبادی افزود: تنفس ریزگردهای نمکی باعث مشکلات ریوی خواهد شد و اگر این روند ادامه یابد و مدیریت زیست‌محیطی مناسبی در سطح کلان ملی و منطقه‌ای متوجه این موضوع نشود، بی‌تردید در بلندمدت باید در انتظار آشفتگی‌های زیست‌محیطی زیادی باشیم.

وی ادامه داد: اگر در سطوح خشک شده دریاچه کانال‌هایی مناسب با شیب منطقه حفر شود، بارش‌های جوی با برخورد با سطح نمک‌زار باعث حل شدن نمک در آب می‌شود که ضمن بارش های جوی، جریان آب به داخل ترانشه انتقال می‌یابد و در امتداد کانال‌های طراحی شده به گود‌ترین منطقه در داخل دریاچه هدایت شده و در نتیجه باعث شستشوی سطح نمک زار می‌شود.

فاطمه کاکوئی از کارشناسان پروژه نیز در این زمینه گفت: با کاهش غلظت نمک از سطح خاک، امکان رشد گیاهان هالوفیت فراهم می‌شود.

وی از هالوفیت‌ها به عنوان گیاهان نمک‌دوست یا گیاهان مقاوم به نمک یاد کرد و گفت: گسترش رشد این گیاهان باعث نمک‌زدایی خاک، کاهش گرد و غبارهای نمکین در منطقه خواهد شد و شرایط مساعدی را برای توسعه مراتع ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: امید است این پروژه بتواند قدمی در جهت کاهش اثرات آلودگی‌های زیست محیطی منطقه داشته باشد.

گفتنی است، مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور در شهرستان کرج قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه