سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رجزخوانی شکارچیان به سبک اوباش مازندران!

زیست بوم

رجزخوانی شکارچیان به سبک اوباش مازندران!

دو «کل» کنار هم روی زمین افتاده‌اند. خون روی سنگ‌ها را گرفته و آنها را قرمز کرده. اسلحه شکاری که شکارچی می‌گوید ٢٧٠ است، روی کمر هر دو لاشه «کل» جا خوش کرده. دوربین، تنها دو «کل» شکارشده را نشان می‌دهد و صدایی که با نخستین کلام، هدف فیلم و شکار کل‌ها را روشن می‌کند؛ شکارچیان آمده‌اند تا برای مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان بوشهر خط و نشان بکشند؛ این شرح فیلمی کوتاه است که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و از فعالیت شکارچیان غیرمجاز در بوشکان استان بوشهر خبر می‌دهد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Latest Nike Dunk Low NH “Winter Solstice” Team Orange/Orange - 800 - Crimson Bliss 2021 For Sale DO6723 - nike off white blazer coalb women shoes outlet

به گزارش ایسنا، «شهروند» با این مقدمه نوشت: شکارچی پس از آنکه تاریخ فیلمبرداری را ٣٠ دی ماه اعلام می‌کند، خطاب به مهرداد نوروزی می‌گوید: «آمدیم منطقه‌تون این همه منم منم می‌زنید؛ من می‌گیرم، این بدبخت‌ها رو اذیت می‌کنید. تو یه چارک هم نیستی که بخوای من رو بگیری. با ٢٧٠ شکار منطقه‌ات رو نابود کردم و این فیلم رو گرفتم که بدونی این نود‌ و هشتمی است؛ واقعا. البته می‌خواستم میش‌ها رو بزنم که دلم برای اون‌ها سوخت، نه برای تو.» در ادامه این فیلم چند ثانیه‌ای، زبان شکارچی که با لهجه بوشهری صحبت می‌کرد، تغییر می‌کند و با زبان ترکی برای مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان رجز می‌خواند.

انتشار این فیلم، پس از ماجرای رجزخوانی اراذل و اوباش مازندرانی که در فیلم‌های کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برای یکدیگر رجزخوانی می‌کردند، حکایت از آن دارد که حالا نوبت به شکارچی‌ها رسیده تا برای محیط‌بانان و مسئولان حفاظت محیط‌زیست شهرها رجز بخوانند.

تابناک دراین‌باره نوشته است: «اینکه فردی بخواهد به‌دلیل خصومت شخصی با فرد دیگری در کار وی اختلال ایجاد کرده و عرض اندام نماید، موضوع جدیدی نیست ولی با انتشار این فیلم به نظر می‌رسد با اپیدمی نوع جدیدی از قانون‌شکنی مواجهیم؛ قانون‌شکنی آشکاری که در آن متخلفان از بر جای گذاشتن نشانه‌هایی از خود ابایی ندارند و حتی به عکس، تلاش می‌کنند دیده شده و مقابل ماموران قانون، شاخ و شانه بکشند. البته این نخستین‌بار نیست که شکارچیان غیرمجاز برای ثبت شاهکارهایشان به فضای مجازی روی می‌آورند؛ بلکه پیش‌تر هم نشانه‌های بارزی از قانون‌شکنی آنها در فضای مجازی مشاهده شده و به اطلاع مسئولان هم رسیده بود.»

این فیلم کوتاه در حالی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و شکارچی‌ها که صدای دو تن از آنها شنیده می‌شود از شکار ٩٨ رأس کل در منطقه بوشکان خبر می‌دهند تا ناکارآمدی و ناتوانی محیط‌بانان منطقه و مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان را به نمایش بگذارند که چند روز پیش محیط‌بانان برای سرشماری حیات‌وحش کوه سیاه بوشکان وارد این منطقه شده‌اند تا گونه‌های حیات‌وحش منطقه را سرشماری کنند.

علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه فیلم رجزخوانی شکارچیان برای مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان را دیده است، درباره ادعای شکارچی مبنی بر شکار ٩٨ رأس کل در این منطقه گفت: «این ادعایی است که شکارچی از آن حرف زده و نمی‌توان روی آن صحه گذاشت. این موضوع از طریق یگان حفاظت محیط‌زیست درحال پیگیری است.»

او با یادآوری اینکه شبکه اجتماعی فیلم‌هایی از تخلفات سال‌های گذشته را دوباره منتشر می‌کنند، ادامه داد: «این فیلم با توجه به اینکه شکارچی تاریخ آن را دی‌ماه اعلام می‌کند، برای امسال است و قطعا تخلفی رخ داده که این تخلف را یگان حفاظت بوشهر با کمک نیروی انتظامی پیگیری می‌کند و قطعا هم کشف می‌شود.»

شکارچی رجزخوان در حالی به مسئول حفاظت محیط‌زیست بوشکان می‌گوید که نمی‌تواند او را بگیرد که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه این شکارچیان متخلف قطعا پیدا می‌شوند، تأکید کرد که «عمدتا شکارچیانی که فیلم‌های آنها از صید و شکار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شناسایی و دستگیر شده‌اند و با آنها برخورد شده است.»

دو سالی می‌شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوزی برای شکار چهارپایان صادر نمی‌کند و همین امر باعث شده است که تخلف شکارچیانی که صدایشان در فیلم شنیده می‌شود، برای تیموری محرز باشد. او با تأکید بر اینکه جرایم صید و شکار افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، یادآوری کرد: «جرایم شکار افزایش یافته و برخورد با متخلفان هم جدی‌تر پیگیری می‌شود. شکارچیان غیرمجاز که تخلفی مرتکب می‌شوند علاوه بر جبران ضرر و زیانی که به حیات وحش وارد کرده‌اند، براساس تخلفی که انجام داده‌اند از سه ماه تا سه‌سال زندانی خواهند شد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه