جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش والیبال ایران چگونه به المپیک می‌رسد‎

ورزش

والیبال ایران چگونه به المپیک می‌رسد‎

برگرفته از روزنامه اطلاعات

شاگردان ولاسکو در رقابت‌های‎ ‎انتخابی المپیک ژاپن از چهار بازی خود صاحب 3 پیروزی و یک شکست شده‌اند. اما‎ ‎نکته منفی در کارنامه تیم ایران شکست مقابل یک تیم آسیایی است که با توجه به صعود دو تیم ( قهرمان و بهترین تیم آسیایی) کار صعود اندکی سخت شده است.

تکلیف تیم قهرمان که تقریبا مشخص است. تیم قدرتمند صربستان که سابقه قهرمانی‎ ‎اروپا را در کارنامه دارد، چهارمین دیدار خود را با اقتدار ‎مقابل استرالیا پشت‌سرگذاشت و با توجه به دیدارهای نه‌چندان سخت آتی مقابل‎ ‎پورتوریکو و ونزوئلا، قهرمانی‌اش تقریبا قطعی شده و فقط روی کاغذ اثبات نشده است و‎ ‎این یعنی مشخص شدن یکی از سهمیه‌ها‎.

هرچند ایران در این دوره از رقابت‌ها یکی از مدعیان قهرمانی بود، ولی حالا کار ایران برای صعود به المپیک به تک سهمیه آسیایی ‎کشیده شده که به بهترین تیم قاره کهن داده می‌شود. یعنی یکی از تیم‌های استرالیا،‎ ‎ایران، چین یا ژاپن‎.

وضع جدول و پیروزی‌های قاطعانه استرالیا شرایط را به گونه‌ای رقم زده که سرنوشت صعود به المپیک، فقط‎ ‎ دست خودمان نیست. حتی با فرض پیروزی ایران در تمام دیدارهای آتی (حتی مقابل‎ ‎تیم صربستان) هم نمی‌توان حکم به صعود قطعی ایران داد. چرا که پیروزی ایران مقابل‎ ‎صربستان مانع قهرمانی این تیم نخواهد شد و باز استرالیاست که بالاتر از ایران قرار‎ ‎می‌گیرد ( در صورت برد در بازی‌های خود‎)

‎‎اما و اگرهای همیشگی‎ ‎

با توجه به بازی بسیار سخت پیشرو مقابل صربستان، باید امیدوار بود تا استرالیا‎ ‎نه در یک بازی بلکه در دو بازی امتیاز از دست بدهد. چرا که ایران با توجه به برد2ـ3 ‎مقابل چین (برد دو امتیازی) یک امتیاز کمتر از استرالیا دارد و اگر‎ ‎از صربستان هم امتیاز نگیرد، جمع امتیازاتش را به عدد 14‏‎ ‎برساند (با دوبرد 3 امتیازی مقابل ونزوئلا و ژاپن) 14 امتیازی که برای صعود کافی به‏‎ ‎نظر نمی‌رسد، چرا که استرالیا 9 امتیازی بوده و بعید است از سه بازی خود‏‎ ‎مقابل کره جنوبی، ژاپن و چین در دو بازی پیروز نشود و حداقل 5 امتیاز به دست آورد‏‎.

خلق بزرگ‌ترین شگفتی

اگر ایران مقابل صربستان یک برد سه امتیازی به دست بیاورد (کار به گیم پنجم کشیده‎ ‎نشود). در صورتی که این اتفاق خجسته رخ دهد با بردهای احتمالی مقابل ونزوئلا و ژاپن‎ ‎ایران 17 امتیازی خواهد شد. در این شرایط در صورتی که استرالیا یکی از سه دیدار خود‎ ‎مقابل کره جنوبی، ژاپن یا چین را واگذار کند، ایران به المپیک راه خواهد یافت. اما‎‎ اگر استرالیا در هر سه بازی خود پیروز شود، حتی پیروزی 3ـ0‏‎ ‎ایران مقابل صربستان هم کافی نیست. ( مگر اینکه استرالیا حداقل در دو بازی در پنج گیم‏‎ ‎پیروز شود و امتیاز کامل نگیرد‎).

تکرار نتیجه جام جهانی‎ ‎

ایران مقابل صربستان اتفاق جام جهانی را تکرار کرده و 3ـ2 پیروز شود و دو امتیاز‏‎ ‎به دست بیاورد. نتیجه‌ای که کمتر از یک سال پیش در ژاپن به ثبت رسید. در این شرایط با‎ ‎درنظر گرفتن پیروزی‌های احتمالی مقابل ژاپن و ونزوئلا ایران 16 امتیازی خواهد‎ ‎شد. در این حالت، استرالیا باید حداقل در یکی از بازی‌های آینده خود 3 بر صفر یا 3‏‎ ‎بر یک مغلوب شود (یا در هر سه دیدار خود 3 بر 2 پیروز شود).

باخت به صرب‌ها

اگر ایران مقابل صربستان بازی را در پنج گیم واگذار کند و یک امتیاز به دست‎ ‎بیاورد و با دو پیروزی بعدی خود 15 امتیازی شود. در این صورت استرالیا باید از سه‎ ‎بازی خود حداکثر 5 امتیاز بگیرد تا ایران صعود کند. نماینده قاره اقیانوسیه با دو‎ ‎برد مقابل چین، کره جنوبی یا ژاپن باز هم المپیکی می‌شود و والیبالیست‌های ایران از‎ ‎سفر به لندن باز خواهند ماند‎.

فرضیه چهارم

اگر ایران از بازی صربستان امتیازی نگیرد (باخت 3ـ0 یا 3ـ1) جمع امتیاز ایران در‎ ‎پایان رقابت‌ها در بهترین حالت 14 خواهد شد. به این ترتیب استرالیا با یک برد سه‎ ‎امتیازی و گرفتن دو امتیاز از دو بازی ـ که کار سختی نیست ـ به عنوان بهترین تیم آسیایی‎ ‎راهی المپیک می‌شود‎.

در تمام این اما و اگرها و احتمالات، نتایج عجیب و باورنکردنی در نظر گرفته نشده‎ ‎است (مثلا شکست استرالیا مقابل کره جنوبی). همچنین در این محاسبات فرض بر پیروزی‎ ‎ایران در تمام بازی‌های آینده غیر از صربستان بوده است و در صورتی که ملی پوشان‎ ‎نتوانند مقابل ونزوئلا و مخصوصا ژاپن که میزبان رقابت‌هاست به برتری برسند، دیگر‎ ‎نیاز به اما و اگر نیست و سهمیه المپیک از دست خواهد رفت.

‎ بازی‌های باقی مانده ایران‎ ‎

ایران ـ ونزوئلا‎، ساعت 6 و 30 دقیقه امروز‎

ایران ـ صربستان‎، ساعت 6 و 30 دقیقه شنبه ‎

ایران ـ ژاپن‎، ساعت 14 و 30 دقیقه یکشنبه

ونزوئلا، پنجمین حریف والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران پنجمین دیدار خود در مسابقات انتخابی المپیک را صبح امروز مقابل ونزوئلا برگزار می‎کند که با ترکیبی متفاوت به ژاپن آمده است و از دیدارهای برگزار شده مقابل تیم‎های ایرانی جز پیروزی خاطره دیگری ندارد.‏

ونزوئلا، پس از دیداری که دیروز مقابل کره جنوبی برگزار کرد، ‎مهیای دیدار با ایران شده است. البته باتوجه به باخت دیروز مقابل کره جنوبی، آنها شانسی برای المپیکی شدن ندارند با این‏‎ ‎حال حریفی مهم برای ایران هستند‎.‎

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه