پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش دور نهایی لیگ جهانی؛ مسیر ایران به دیدارنهایی لیگ جهانی چگونه هموار می‌شود؟

ورزش

دور نهایی لیگ جهانی؛ مسیر ایران به دیدارنهایی لیگ جهانی چگونه هموار می‌شود؟

لیگ جهانی والیبال به دور پایانی خود رسیده تا شش تیم بر‌تر دنیا در فلورانس ایتالیا از فردا به مصاف هم بروند و پس از چند روز مبارزه، قهرمان جدید لیگ جهانی مشخص شود؛ قهرمانی که به طرز اعجاب‌آوری حتی می‌تواند ایران باشد و این یک افتخار بزرگ و حتی باور نکردنی برای ما باشد!

به گزارش «تابناک»، تیم ملی والیبال ایران در دومین سال حضور خود در لیگ جهانی والیبال، موفق شد با ‌۱۹ امتیاز از دور مقدماتی در حکم تیم دوم به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا کند و فردا چهارشنبه از ساعت ۲۰ ‌در نخستین گام خود در دور نهایی لیگ جهانی به مصاف روسیه برود.

بنا بر این گزارش، پیش از این، تیم ملی والیبال ایران، برابر هر یک از تیم‌های ایتالیا، لهستان و برزیل در دور مقدماتی، دو پیروزی و دو شکست کسب کرد و حالا در آوردگاه نهایی لیگ جهانی باید به مصاف روسیه برود.

از سوی دیگر اما روسیه در دور مقدماتی لیگ جهانی ۲۰۱۴ در گروه B با تیم‌های آمریکا، صربستان و بلغارستان هم‌گروه بود و سرانجام روس‌ها با ۲۴ امتیاز و اختلاف ست شماری کمتر نسبت به آمریکا به عنوان تیم دوم از این گروه به دور نهایی راه یافتند. آن‌ها در دور مقدماتی ۷ برد و ۵ باخت داشتند. در آغاز مسابقات امسال، روسیه که به بازیکنان اصلی‌اش استراحت داده بود، نتوانست مقابل صربستان نتیجه بگیرد؛ اما آن‌ها در ادامه آنقدر خوب کار کردند که همچنان ‌مدافع عنوان قهرمانی و شانس اصلی مدال طلای مسابقات لیگ جهانی شناخته می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید، تیم ملی والیبال کشورمان فردا شب، در حالی به مصاف یکی از پر‌افتخار‌ترین تیم‌های لیگ جهانی می‌رود که خود‌ در این راه نوپاست و این دومین تجربه حضورش در لیگ جهانی است. در حالی که در سوی مقابل روسیه با ۵ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز در المپیک، ۶ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز در مسابقات قهرمانی جهان، ۶ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در جام جهانی، ۳ طلا، ۵ نقره و ۷ برنز در لیگ جهانی در کنار ۱۴ مدال طلا، ۵ نقره و ۵ برنز قهرمانی اروپا، یک کلکسیون رویایی در کارنامه‌اش دارد.

در این گزارش همچنین آمده است، تیم ملی والیبال ایران در یکی دو سال اخیر تجربه شکست بیشتر قدرت‌های والیبال دنیا را داشته و تنها تیمی که تاکنون نتوانسته در برابر آن پیروز‌ شود، همین روسیه است که سابقه رویارویی با آن‌ها به لیگ جهانی قبل باز‌می‌گردد که تیم ملی کشورمان در دو بازی آغازین لیگ جهانی و در خانه حریف بازی را به روسیه واگذار کرده بود. البته از زمان شکوفایی جهانی والیبال ایران، یعنی از اواسط لیگ جهانی گذشته تا کنون تیم ملی کشورمان هیچ‌گاه به مصاف روسیه نرفته بود و اگر این رویارویی رخ می‌‎داد،‌ای ‌بسا روس‌ها هم طعم شکست در برابر قدرت جدید والیبال دنیا را می‌چشیدند.
 
تیم ملی والیبال با کادر فنی متحول شده‌ای، لیگ جهانی ۲۰۱۴ را آغاز کرد. بسیاری بر این باور بودند که اسلوبودان کواچ صربستانی تا چند هفته نمی‌تواند تیم ایران را برای لیگ جهانی آماده کند. هرچند تیم ایران هم در آغاز مسابقات بازی‌های ضعیفی انجام داد، رفته رفته نمایش بهتری ارائه داد. بازیکنان ایران موفق شدند هر یک از تیم‌های لهستان و برزیل و ایتالیا را دو بار شکست دهند. از هر کدام از این تیم‌ها هم دو بار شکست خوردند.

برای نخستین بار و بر پایه اعلام FIVB و کمیته برگزاری مسابقات مرحله نهایی لیگ جهانی در هر مسابقه ۱۴ بازیکن برای هر تیم به میدان می‌روند و مربی می‌تواند از هر ۱۴ بازیکن استفاده کند.

به این صورت که در برگه ثبت امتیازات اسم ۱۴ بازیکن به صورت زیر ثبت می‌شود؛
 
۱۲ بازیکن + ۲ لیبرو
۱۳ بازیکن + یک لیبرو
۱۴ بازیکن + صفر لیبرو

این قانون برای نخستین بار است که در مسابقات والیبال اجرا می‌شود و جهت افزایش حق انتخاب مربی در ‌مسابقه مقرر شده و به صورت آزمایشی است.

پیش از این در مسابقات جهانی ۱۴ بازیکن برای هر تیم پیش از آغاز رقابت‌ها به کمیته مسابقات معرفی می‌شد و چند ساعت پیش از آغاز هر مسابقه، مربی ۱۲ بازیکن را برای انجام آن مسابقه انتخاب و معرفی می‌کرد.

سعید معروف، محمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی، امیر غفور، آرمین تشکری، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، رضا قرا، عبدالرضا علیزاده و سعید مصطفی‌وند ترکیب چهارده نفره تیم ملی والیبال را در دور نهایی لیگ جهانی تشکیل می‌دهند.

مصدومیت شهرام محمودی امتیازآور‌ترین بازیکن ایران در دور مقدماتی و غیبت او به عنوان مهاجم اول تیم ایران در مرحله نهایی بزرگ‌ترین چالش پیش روی کادر فنی تیم ایران است. از سوی دیگر، حسین معدنی مربی تیم ملی و دستیار کواچ هم به دلیل بیماری نمی‌تواند روی نیمکت تیم ایران در مرحله نهایی بنشیند. جای او را رحمان محمدی راد، همبازی سابق کواچ می‌گیرد.
 
ایران علاوه بر روسیه یک بازی مهم و حساس هم برابر برزیل برگزار خواهد کرد و سپس دو تیم اول جدول این گروه به مصاف دو تیم اول گروه ایتالیا، لهستان و استرالیا می‌روند تا فینالیست لیگ جهانی مشخص شود. با توجه به اینکه ایران سابقه کسب پیروزی راحت برابر برزیل را دارد و در برابر قدرت‌های نخست والیبال هم تا کنون نمایش قابل قبولی داشته، می‌توان امیدوار بود ایران برای ‌دور بعدی، یکی از چهار تیمی باشد که برای رسیدن به فینال تلاش می‌کند.

*****

کواچ: همه را شگفت زده می‌کنیم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: یکی از تیم های برتر والیبال جهان محسوب می‌شویم.

به گزارش تارنمای فدراسیون والیبال، اسلوبودان کواچ در نشست خبری پیش از دیدار با روسیه در مرحله نهایی لیگ جهانی 2014 اظهار داشت: خوشحالم که در این مرحله از مسابقات حضور داریم زیرا یکی از تیم‌های برتر والیبال جهان محسوب می‌شویم.

او ادامه داد: حضور ما در مرحله فینال لیگ جهانی همه را شگفت زده کرد اما می‌خواهیم در این مرحله هم به گونه‌ای بازی کنیم که به شگفت زده دیگران ادامه دهیم.

کواچ خاطرنشان کرد: در گروه بسیار سختی قرار گرفته‌ایم و کارمان سخت است اما به اینجا آمده‌ایم که بازی‌های خوب خود را تکرار کنیم و به نتیجه مورد نظرمان برسیم و به سوپرایز کردن دیگران ادامه دهیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه