جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش روزهای سخت ایتالیا و برزیل در راه است؛ میزبانی سال ۲۰۱۶ لیگ جهانی والیبال به ایران می‌رسد

ورزش

روزهای سخت ایتالیا و برزیل در راه است؛ میزبانی سال ۲۰۱۶ لیگ جهانی والیبال به ایران می‌رسد

لیگ‌جهانی والیبال در حالی در آغاز این هفته قرعه‌کشی شد که ایران با دلیل قرار گرفتن در گروه یک و به رغم هم‌گروهی با برزیل و ایتالیا از شانس چشمگیری برای راهیابی به دور نهایی لیگ جهانی دارد. این در حالی است که داور زنی از امکان میزبانی ایران در سال ۲۰۱۶ این رقابت‌ها سخن می‌گوید.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | nike fashion

در روزهایی که موفقیت‌های فوتبال و والیبال به طرز جالبی با هم پیوند خورده است‌ ـ هرچند سطح موفقیت‌ها در این دو رشته قابل مقایسه با هم نیست ـ سرنوشت حضور سال آینده تیم‌های والیبال و فوتبال کشورمان در رقابت‌های جهانی در آغاز و پایان این هفته رقم می‌خورد؛ جایی که در آغاز هفته حریفان تیم ملی والیبال کشورمان در رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۴ در لوزان سوئیس مشخص شدند و در ساعات پایانی این هفته در برزیل تیم ملی فوتبال کشورمان حریفان خود در جام جهانی سال ۲۰۱۴ را می‌شناسد.

به گزارش «تابناک»، اجلاس سالانه فدراسیون جهانی والیبال که از آخر هفته گذشته با حضور رؤسای فدراسیون‌های کشورهایی ‌در لوزان سوئیس برگزار شد، تکلیف لیگ جهانی والیبال در سال جاری را مشخص کرد تا با اتفاقات جدیدی که در جریان برگزاری لیگ جهانی رخ داده، بهار و تابستان گرمی را برای هواداران والیبال در ۲۸ کشور حاضر در لیگ جهانی ۲۰۱۴ فراهم کند.

رقابت‌های لیگ جهانی که پیش از این با حضور هجده تیم و در قالب سه گروه شش تیمی برگزار می‌شد، در فصل جدید با تغییرات فراوانی در نحوه برگزاری برنامه‌ریزی شده است.
مهم‌ترین اتفاقی که در این زمینه رخ داده، افزایش ‌تیم‌های شرکت کننده در لیگ جهانی به ۲۸ تیم است که در ترکیب جدید در قالب سه گروه و هفت دسته در این مسابقات شرکت می‌کنند که هر دسته هم شامل سه یا چهار تیم است.

تیم‌ها در سه دسته این دوره از رقابت‌ها بر پایه رنکینگ سال گذشته‌شان دسته‌بندی شده‌اند که تیم‌های تراز اول والیبال دنیا در گروه یک، تیم‌های متوسط در گروه دو و دیگر تیم‌ها در گروه سه قرار می‌گیرند و در پایان مرحله مقدماتی و بین قاره‌ای از گروه یک با توجه به میزبان مرحله نهایی چهار یا پنج تیم و از گروه دو یک تیم به مرحله نهایی راه یابند. همچنین تیم آخر گروه دو به گروه سه سقوط و تیم اول گروه سه به گروه دو راه خواهند یافت.

این البته تنها تفاوت لیگ جهانی ۲۰۱۴ با سال‌های پیش نیست. برگزاری چهار دیدار برای هر دو تیم یک گروه و دوازده بازی در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها، شاید از مهم‌ترین رخدادهای این دوره از لیگ جهانی باشد. به این نحو که ایران با هر یک از هم تیم گروه خود چهار دیدار ‌برگزار خواهد کرد و در پایان رقابت‌های گروهی ۱۲ بازی را برگزار می‌شود. دو پیروزی اخیر ایران برابر ایتالیا و بازی نزدیک تیم ملی والیبال کشورمان مقابل برزیل در رقابت‌های جام قهرمانان، باعث شده که وضعیت در گروه یک این رقابت‌ها که با حضور تیم‌های ایران، ایتالیا، برزیل و لهستان از دوم خرداد سال ۱۳۹۳ آغاز خواهد شد، از همین ابتدا پیچیده باشد و روزهای سختی در انتظار دو غول والیبال دنیا باشد که قرار است هر کدام چهار بار به مصاف ایران بروند.

ایران در نخستین بازی‌های خود در این رقابت‌ها مهمان ایتالیاست و در اولین میزبانی خود در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی میزبان برزیل خواهد بود. آخرین بازی خود در این گروه را در لهستان انجام خواهد داد.

 


نام تیم‌های میزبان اول آمده است.

 

 

والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ شگفتی‌ساز دنیای والیبال شد. پس از غلبه بر ژاپن و مصر در بازی‌های انتخابی لیگ جهانی، برای اولین بار مجوز شرکت در این لیگ را به دست آورد و با کارکرد قابل توجه‌اش در این رقابت‌ها، مکان نهم جدول سال ۲۰۱۳ را به دست آورد. تیم کشورمان با بازی‌های قابل قبول برابر ایتالیا و کوبا و صربستان، سرانجام نتوانسته بود از گروه خود به دور نهایی راه‌ یابد و امید دارد‌ با افزایش تجربیات ناشی از دور قبل لیگ جهانی و جام بین‌قاره‌ای و با هدایت یکی از بزرگ‌ترین مربیان والیبال جهان، راه صعود خود به جمع شش تیم نهایی رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۴ را هموار‌تر کند.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران که به عنوان یکی از اعضای دپارتمان لیگ جهانی در لوزان سوئیس حاضر بود، می‌گوید:‌ مسئولان فدراسیون جهانی از عبارت «شتاب موشکی» برای پیشرفت والیبال ایران استفاده می‌کنند؛ عبارتی که چندان هم بی‌مناسبت نیست و والیبال کشورمان با یک شیب تند مسیر پیشرفت در والیبال دنیا را پیموده‌ است تا به جایی برسیم که نماینده کره در اجلاس لیگ جهانی به شوخی بگوید ‌ایران را از قاره آسیا جدا کنند و مسابقات ما با کشورهای قاره اروپا برگزار شود.

ایران میزبان لیگ جهانی ۲۰۱۶

در حالی که تابستان امسال همه از بازی‌های جذاب تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی شگفت‌زده شده بودند، خولیو ولاسکو، پیشنهاد جالبی مبنی بر میزبانی لیگ جهانی ۲۰۱۴ توسط ایران داد که از سوی فدراسیون والیبال کشورمان هم پیگیری شد؛ اما گویا مشکلات فنی کشورمان در آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های لازم برای میزبانی، این شانس را در سال ۲۰۱۴ از ایران گرفته است. چنان‌که گویا قرار است دور نهایی لیگ جهانی سال ۲۰۱۴ در ایتالیا و سال ۲۰۱۵ در برزیل برگزار شود و سرانجام رقابت‌های سال ۲۰۱۶ به ایران برسد. ‌سیستم تلویزیونی نامناسب پخش بازی‌های لیگ جهانی، یکی از مواردی است که میزبانی لیگ جهانی را از ایران گرفته است.

بنا بر گزارش فدراسیون جهانی، بهترین میزبان لیگ جهانی ۲۰۱۳ امتیاز ۱۹۸ را از ‌کمیته برگزاری مسابقات دریافت کرد. حداقل این امتیاز برای کشورهای شرکت‌کننده باید ۱۶۰ باشد که کشورمان در نخستین حضور خود در لیگ جهانی امتیاز ۱۶۸ را به دست آورد. یکی از دلایل پایین بودن امتیاز میزبانی کشورمان، پخش مسابقات به صورت SD بود. در همه جای دنیا مسابقات به صورت HD پخش می‌شود، ولی در رقابت‌های لیگ جهانی گذشته مسابقات در ایران با کیفیت SD پخش شد. شاید اگر تعداد بالای تماشاگران در بازی‌های تیم ملی کشورمان نبود، همین امتیاز هم نصیبمان نمی‌شد؛ موضوعی که می‌تواند مثل همیشه به نقطه قوت ما بدل شود. چه اینکه فدراسیون جهانی والیبال از میزبانی دوره گذشته آرژانتین رضایت چندانی نداشته باشد که یکی از دلایل آن استقبال پایین از این بازی‌ها در آرژانتین و خالی ماندن سالن بود.

حضور بانوان در ورزشگاه هم موضوعاتی است که به میزبانی بهتر کشورمان کمک می‌کند. داور زنی در این خصوص گفته که «والیبال یک رشته خانوادگی است و در همه جای دنیا خانواده‌ها در کنار هم از دیدن آن لذت می‌برند. سال گذشته در مسابقه زیرگروه لیگ جهانی مقابل ژاپن، اجازه حضور خانم‌ها را در سالن آزادی دادیم، اما در بازی‌های اصلی مقابل صربستان و آلمان، چنین موقعیتی فراهم نشد که امیدوارم در مسابقات امسال فراهم شود.

البته حضور منشی‌های خانم و تیم ملی بانوان در سالن فضای مسابقه را به نفع ما تلطیف کرد و ناظر فدراسیون جهانی هیچ ‌گاه گمان نکرد که حضور خانم‌ها در سالن ممنوع است‌».
 
با همه این‌ها و در حالی که میزبان دور نهایی رسما ‌پانزدهم ژانویه اعلام می‌شود، داور زنی از قطعی بودن میزبانی ایتالیا سخن می‌گوید و اینکه «مسئولان فدراسیون جهانی به ما گفتند که میزبانی مسابقات سال ۲۰۱۴ به ایتالیا، ۲۰۱۵ به برزیل و ۲۰۱۶ را به ایران خواهند داد».
 
نتیجه کامل قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۴ به قرار زیر است:

گروه یک

دسته A: ایران، برزیل، لهستان، ایتالیا
دسته B: روسیه، امریکا، بلغارستان، صربستان

گروه دو:

دسته C: بلژیک، کانادا، استرالیا، فنلاند
دسته D: آرژانتین، آلمان، فرانسه، ژاپن
دسته E: هلند، کره جنوبی، پرتغال، جمهوری چک

گروه سه:

دسته F: تونس، ترکیه، کوبا، اسپانیا
دسته G: پوتوریکو، چین، اسلواکی و مکزیک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه