سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی همایش زادروز فردوسی شاعری برای همهٔ هزاره‌ها در کرج برگزار شد

رویدادهای فرهنگی

همایش زادروز فردوسی شاعری برای همهٔ هزاره‌ها در کرج برگزار شد

تیمور شمسایی سیاهکلی

عکس‌ها: از پیروز آقاعلی خانی

به نام ِ خداوند ِ جان و خرد

سالروز پیدایی روانِ همیشه ماندگارِ ایرانی، فردوسی توسی

به پاس گرامیداشتِ این روز فرخنده، همایش باشکوهی در ساعت 18:00 روزِ 26 اردیبهشت 1390 در تالار اجتماعاتِ شهیدان نژادفلاحِ استانِ البرز(کرج) برگزار گردید.

در این همایش که برای همگان آزاد بود با استقبال گسترده و پرشورِ قاطبه‌یِ مردمِ فرهنگ‌دوست و آیین‌پژوهِ البرز روبه‌رو شد. پیر و جوان، زن و مرد، خرد و کلان و همگانی که روان و جانِ دیرینه‌شان به ملیت و عناصر ملی و سخن‌سنجانِِ پارسی‌گو پیوند خورده‌است در این پاسداشتِ روانِ همیشه بیدارِ فردوسیِ فخرآفرین گرد هم آمدند. سخنگویانِ دو پاره‌یِ پارسی؛ ایران و تاجیک هر یک گوشه‌ای از نفحاتِ نَفَسِ یار و دیار را به مشامِ مشکینِ پویندگان رساندند.

استادِ فرزانه دکتر محمدعلیِ اسلامیِ ندوشن که در پیشباز و بدرقه‌یِ باشندگان با تکریم و تشویقِ فراوان و پی‌درپی روبه‌رو بودند به سخنرانی پرداختند و به بررسیِ فکر و زایشِ اندیشه‌یِ وی در قالبِ شاهنامه مطالبِ ارزنده‌ای به مشتاقان پیش‌کشی نمودند. وی گوهرِ اندیشه‌یِ خیامی، نبردِ نیکی و بدی، داد و دهش، عرفانِ زمینی- انسانی را از ویژگی‌هایِ شخصیتِ سترگِ فردوسی و آشکارترین ویژگی نامه‌یِ ماندگار و جاویدانِ او دانست. رستم را نمادِ تبلورِ انسان شدن، ایرج را نمادِ آزادگی و آزادمنشی، سیاوش را جلوه‌یِ ایثارِ ایرانی برایِ ترجمانِ انسانی‌بودن شناسانده و کشته‌شدنِ سلم و تور را به سَر سلامتی حق قلمداد کرد و فرزندانِ ایرج‌تبارِ ایران را به شاعرانگیِ خیالِ خیامی زیستن، داد و دهش، قدرشناسی از هم فراخواند.

در این بزمِ بِشکوه، سره‌گویِ پارسی، میرِ اَدبِ ایرانی، دکتر میرجلال‌الدینِ کزازی با سخنانِ سنجیده و آهنگین خود مشتاقان را مسحور کرده، ستیغِ سخنِ استاد بر شناختِ ایرانی از اَنیرانی بر مدارِ معیارِ شاهنامه بود، وی سنجه‌ای باریکتر و ژرف‌تر برایِ بازشناسیِ هویتِ ایرانی در این بِزَنگاهِ از خود بیگانگی، جُز شاهنامه نمی‌شناسد، او در این وانفسایِ روزگارِ رسانه و از خود بیگانگی، جوانِ ایرانی را به بازشناسیِ هویتِ خود با شاهنامه‌یِ فردوسی که ناخودآگاهِ تبارِ ایرانی را پی ریخته فراخواند و شاهنامه را سرگذشت و سرنوشتِ توأمان ایران و ایرانی شمرد، وی شرم‌ساری در برابرِ نیاکان را دژم‌ترین عذاب برایِ ایرانیانِ امروز دانست که آن بی‌مهری در برابرِ شاهنامه و ناشناختنِ آن است.

در این برنامه پارسی‌گویانِ فرارود (تاجیک)، یادگارانِ سیردریا و آمودریا (سیحون و جیحون)، بویِ جویِ مولیان بر دامنِ البرز نشینان افشاندند و مشامِ صاحب‌دلان را برنواختند.
سفیر: دولت‌علی حاتم‌اُف که سفیر و قاصدکِ قندِ پارسیِ سمرقند و بخارا بود. پروفسور خدایی شریف که به بررسیِ وجه اجتماعی و سیاسیِ شاهنامه پرداخت. عالم‌جانِ قاسمی شاهنامه را ثروتِ جهانی خواند و به مقایسه و بررسیِ عناصرِ طبیعی استخدام‌شده در شاهنامه پرداخت. در دنباله این همایش استاندارِ البرز و شهردارِ کرج نیز به سخنرانی پرداختند.
در پایانِ این همایشِ همیشه ماندگار، صدایِ سازِ خورشیدنوازانِ پارسی به گفتارِ حکیمِ توس، گوشِ جانِ مشتاقان را نوازش‌گر بود، زخمه‌هایِ تار و تنبورِ نوباوگانِ پارسی مرادِ جانِ خلق را به حلقِ اهوراییِ پارسی ترجمان بود.

«ایدون باد»
رهپوی فردوسی

 

 

 

دیدگاه‌ها   

0 #6 Guest 1390-04-03 13:27
درود فراوان بر گیلمرد ایران زمین :-)
جناب شمسایی سیاهکلی منتظر دیگر نوشته های گهربارتان هستیم .
نقل قول کردن
0 #5 Guest 1390-03-22 19:38
سخن کز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند

سپاس یزدان بر شما سخنور سیاهکلی باد.
نقل قول کردن
0 #4 Guest 1390-03-22 19:22
سخن کز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند
جانا سخن از زبان ما میگویی

سپاس یزدان بر شما سخنور سیاهکلی باد.
نقل قول کردن
0 #3 Guest 1390-03-20 05:29
با سلام و درود فراوان
ممنون از این نوشته جالب
نقل قول کردن
+1 #2 Guest 1390-03-19 12:57
با سلام و درود -- باید تلاش کنیم تا این مردان بزرگ تاریخ خود را بشناسیم و بشناسانیم
نقل قول کردن
+1 #1 Guest 1390-03-18 19:50
سلام و درود بی کران بر دور مرد نزدیک.
قدر دان نوشته پخته تو هستم.
منتظر نوشته های بعدی هستم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه