سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی ویژه‌برنامه‌های دهمین بزرگداشت فردوسی، سراسری در اردیبهشت‌ماه 1394 برگزار می‌شود

رویدادهای فرهنگی

ویژه‌برنامه‌های دهمین بزرگداشت فردوسی، سراسری در اردیبهشت‌ماه 1394 برگزار می‌شود

با همکاری بنیاد فردوسی، فدراسیون پهلوانی و نهادهای فرهنگی سراسر کشوراز 19 تا 30 اردیبهشت 1394 دهمین بزرگداشت سراسری حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور شاهنامه پژوهان و هنرمندان بنام برگزار می‌‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فردوسی، معرفی آلبوم «درفش کاویانی» اثر استاد شهرام ناظری با آهنگسازی فرید الهامی و اجرای گروه فردوسی و برپایی کارگاه آموزشی فوق تخصصی شاهنامه پژوهی از سوی دکتر جلال خالقی مطلق از 14 تا 24 اردیبهشت در دفتر بنیاد فردوسی شاخه توس از برنامه های شاخص دهمین بزرگداشت فردوسی است.

در گام نخست، دهمین کنگره جهانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه فرهنگیان باهنر کرمان 19 اردیبهشت از ساعت 17 با سخنرانی دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر محمود مدبری، دکتر رضا اشرف زاده، عباس دبستانی، ناصر فرهادی و مهندس یاسر موحدفرد با اجرای گروه موسیقی سماع و تنبورنوازان با همکاری اداره کل های فرهنگ و ارشاداسلامی و آموزش و پرورش کرمان و انجمن کرمانی های مقیم تهران برگزار خواهد شد.

در گام دوم جشنواره ادبی هنری ستایش خرد و نمایشگاه و کارگاه نقاشی و خوشنویسی برپایه شاهنامه فردوسی 20 اردیبهشت از ساعت 9 به همراه آیین پایانی مسابقه دانش آموزی نقالی و شاهنامه خوانی به میزبانی مرکز استعدادهای درخشان ایلام و با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و اداره کل های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش ایلام برپا می شود.

در گام سوم بزرگداشت سخنور فرزانه حکیم فردوسی توسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران 21 اردیبهشت از ساعت 14 با سخنرانی دکتر مهدی حجت، دکتر احمد تمیم داری، دکتر آذرتاش آذرنوش و دکتر میرجلال الدین کزازی و با اجرای ویژه استاد شهرام ناظری و همنوایی مرشدان برتر زورخانه، سیروان نوروزی و مهدی زرشکیان با اجرای تیم دانشجویی آیین های پهلوانی و برپایی نمایشگاه کالاهای فرهنگی از جمله نرم افزارهای چندرسانه ای حافظ، مثنوی مولوی و شاهنامه فردوسی موسسه نور و نمایشگاه نگاره های شاهنامه بایسنقری با همکاری انجمن های علمی دانشجویان تاریخ و باستان شناسی دانشگاه تهران به انجام خواهد رسید.

هم چنین در 21 اردیبهشت از ساعت 10 سخنرانی دکتر قدمعلی سرامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهردر استان گلستان از دیگر برنامه های بزرگداشت فردوسی است.

در گام چهارم بزرگداشت حکیم فردوسی در برج میلاد تهران 22 اردیبهشت از ساعت 17 با سخنرانی پروفسور پیروز مجتهدزاده و دکتر علی رواقی با اجرای ضرب و نقل با نوای مرشد برتر زورخانه مهدی تمولی و نقالی شاهو صالحی با همکاری باشگاه شاهنامه پژوهان به فرجام خواهد رسید.

در گام پنجم جشنواره آیین های پهلوانی و شاهنامه خوانی در زورخانه اراک 24 اردیبهشت از ساعت 20:30 با سخنرانی مهندس یاسر موحدفرد با همکاری هیات پهلوانی و اداره کل های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی استان مرکزی برگزار خواهد شد.

در گام ششم سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران میزبان شاهنامه پژوهان در 25 اردیبهشت از ساعت 13:30 خواهد بود. نشست های مبانی فرهنگ پهلوانی و جلوه های هنر در شاهنامه فردوسی با سخنرانی دکتر سید احمد حسینی کازرونی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر سید جعفر حمیدی و دکتر کلثوم غضنفری با شاهنامه خوانی استاد منصور وفایی و احمدمعین سلوکی برپا خواهد شد.

در گام هفتم و هشتم، هم زمان دو آیین بزرگداشت فردوسی در 25 اردی بهشت در تالار اتاق بازرگانی شهر اصفهان از ساعت 17:30 با سخنرانی دکتر محمود امیدسالار، دکتر سجاد آیدنلو و مظفر احمدی با همکاری انجمن دوستداران فردوسی و از ساعت 18:30 در تالار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با سخنرانی دکتر اصغر دادبه و مهدی مدرسی با همکاری انجمن شاهنامه فردوسی یزد برگزار خواهد شد.

در گام نهم 29 اردیبهشت از ساعت 17 در موزه خلیج فارس در شهر بندرعباس با سخنرانی مهندس یاسر موحدفرد و اجرای آیین های پهلوانی و نوای مرشد حماسی خوان زورخانه ای با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان بزرگداشت حکیم توسبرپا می شود.

در گام دهم 30 اردی بهشت از ساعت 16 به میزبانی دانشگاه پیام نور بجنورد با سخنرانی دکتر جلیل مسعودی فرد، دکتر محمد ریحانی، دکتر محمدجواد عرفانی و مهندس یاسر موحدفرد با اجرای مرشد زورخانه و تیم پهلوانی با همکاری استانداری و اداره کل های ورزش و میراث فرهنگی خراسان شمالی، ویژه برنامه های بزرگداشت فردوسی به فرجام خواهد رسید.

از دیگر برنامه های بزرگداشت فردوسی 22 اردی بهشت از ساعت 12 اجرای میدانی نقالی و آیین های پهلوانی به میزبانی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان خواهد بود و آیین نکوداشت زنده یاد دکتر محمدحسین توسی وند، رییس پیشین بنیاد فردوسی 25 اردی بهشت از ساعت 9 در روستای پاژ و شهر توس، زادگاه و آرامگاه فردوسی برپا داشته خواهد شد.

شایان ذکر است از جمله ویژه برنامه های دهمین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نشست های تخصصی و همایش های ملی و جهانی و برپایی نمایشگاه کالاهای فرهنگی و هنرهای سنتی، همراه با اجرای آیین های پهلوانی، نقالی، شاهنامه خوانی و موسیقی سنتی است که با پشتیبانی اداره فرهنگی بانک سپه به انجام خواهد رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه