سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی همایش شاهنامه خوانی «طلوع ماندگار» برگزار شد - شاهنامه‌خوانان تجلیل شدند

رویدادهای فرهنگی

همایش شاهنامه خوانی «طلوع ماندگار» برگزار شد - شاهنامه‌خوانان تجلیل شدند

ویژه برنامه آئینی شاهنامه خوانی «طلوع ماندگار»، شامگاه یکشنبه دهم خردادماه 1394 با هدف بازنگری و احیای سنت شاهنامه خوانی و نقالی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس در ابتدای مراسم احسان کاظم مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 و رئیس فرهنگسرای فردوس ضمن ابراز خرسندی از حضور شاهنامه پژوهان بنام در این برنامه اظهار داشت: نه‌تنها زبان و ادبیات فارسی بلکه ادبیات جهان نیز به نوعی وامدار شاهنامه فردوسی است، متاسفانه این سرمایه گرانقدر آن گونه که شایسته است در میان نسل های مختلف به ویژه نسل جوان معرفی نشده است. مفاهیم شاهنامه فردوسی نیاز جامعه امروزی در حوزه اجتماعی و اخلاقی است.

موحدفرد: فردوسی میان تمدن ایران و اسلام پیوستگی ایجاد کرد
 
در ادامه این مراسم آئینی که اجرای آن را مرشد محسن میرزاعلی بر عهده داشت، یاسر موحدفرد دبیرکل بنیاد فردوسی با بیان این که مدیون شاهنامه فردوسی هستیم، گفت: فردوسی یکی از افرادی است که پیوستگی را میان تمدن ایران و تمدن اسلام ایجاد کرد و آن را در یک منظومه داستانی درآمیخت که شاید بسیاری آن را افسانه بدانند در حالی که بخش اعظمی از تاریخ ایران و جهان است.
 
وی با اشاره به اثربخشی فردوسی در کتاب هایی همچون شاهنامه، حماسی نامه و فتوت نامه ها گفت: بسیاری از هنرمندان بنام 2 اثر قرآن نگاری که سخن خداوند و شاهنامه نگاری که سخن سخنگوی پارسی است را بدون درج نام خود خلق می کردند که این خود گویای احترام ویژه ای بود که برای این دو کتاب قائل بودند.
 
دبیرکل بنیاد فردوسی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: همچنین در هر دوره‌ای اگر پادشاهی می‌خواست حشمت و بزرگی خود را نشان دهد و در تاریخ ثبت کند، به خوشنویسی و نگارگری قرآن کریم و شاهنامه می‌پرداخت.
 
این پژوهشگر هنر دینی ادامه داد: شاهنامه فردوسی علاوه بر آموزه های اخلاقی ایرانیان از آموزه های اسلامی نیز برخوردار است که در لا به لای سخن پهلوانان و فرمانروایان درستکار درج شده است.
 
موحدفرد تصریح کرد: با پژوهشی مختصر شاهد اثرگذاری اندیشه فردوسی در دیگر آثار تمدنی به ویژه ادبیات خواهیم بود؛ همچنین بسیاری از بزرگان اندیشه همواره بر مقام و جایگاه فردوسی اذعان داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه آئین ها و هنرهای ایرانی از سوی مردم و مسوولان مورد کم توجهی قرار گرفته است، افزود: آنچه که جامعه، کشور و ملت را ماندگار می کند فرهنگ، هنر و مذهب است، اگر این رسوم و افکاری که بسیاری از نسل ها  داشتند را منتقل نکنیم قطعا دچار گسست فرهنگی خواهیم شد.
 
موحدفرد با اشاره به حضور و استقبال جمع کثیری از خانواده ها در این برنامه اظهار داشت: در فضاهایی این چنین باید به مسائلی چون ترزیق روحیه نشاط و شادابی به افراد جامعه توجه بیشتری داشته باشیم.
 
دبیرکل بنیاد فردوسی در پایان عملکرد فرهنگسرای فردوس را در راستای احیای سنت شاهنامه خوانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری برنامه آئینی طلوع ماندگار حرکت نو و ارزشمندی است، برگزاری آئین‌هایی از این دست در فرهنگسرای فردوس بار مسئولیت نهادهایی که از امکانات سخت افزاری و اعتباری قابل توجهی برخوردار هستند را سنگین تر می کند.
 

شاهنامه خوانان تجلیل شدند
 
در پایان این مراسم با حضور فریدون جنیدی شاهنامه پژوه و رئیس بنیاد نیشابور، یاسر موحدفرد دبیرکل بنیاد فردوسی از مقام هنری استاد ابوالقاسم دهقان شاهنامه خوان پیشکسوت تجلیل و قدردانی شد.
 
همچنین با اهدای لوح تقدیر از دیگر نقالان و شاهنامه خوانان حاضر در برنامه همچون موسی موسوی، فواد حسینی، قدرت میرزاپور، فرنگیس طوسی، موسی صحرا روشن، حامد قویدل، علی آمارلو، حامد علی زاده، وحید علی زاده، دامون شیش بلوکی و کاظم یوسفی تجلیل به عمل آمد.
 
خوانش داستان‌های «سیاوش» و «ازدواج تهمینه و رستم» از سوی مرشد محسن میرزاعلی و فرنگیس طوسی از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه‌آئینی بود.
 

نمایشگاه مجموعه داستان‌های شاهنامه برای کودکان
 
برپایی نمایشگاه کتاب داستان های شاهنامه انتشارات خانه ادبیات بخشی دیگر از ویژه برنامه آئینی «طلوع ماندگار» بود.
 
در این نمایشگاه 34 جلد کتاب چاپ شده از مجموعه 100 جلدی داستان های شاهنامه، 5 جلد منتشر شده از مجموعه 22 جلدی داستان های عاشقانه شاهنامه و شش جلد از مجموعه 70 جلدی رمان های شاهنامه انتشارات خانه ادبیات به نمایش گذاشته شد.
 
تمامی کتاب های این نمایشگاه که مورد استقبال مخاطبان و مدعوین قرار گرفت، توسط محمدرضا یوسفی نویسنده کودکان و نوجوانان به زبان ساده برای کودکان بازآفرینی شده است. همچنین این مجموعه یکصد جلدی از 800 تصویر کودک برخوردار می باشد.
 
از کتاب های به نمایش درآمده در این نمایشگاه می توان به اولین پادشاه جهان، روزی به نام سده، گرم تر از آتش، سرنیزه های جادویی، از مورچه ها یاد بگیریم، رزانه دختر گندم، سروشا فرشته ای دیگر، سرزمین گوهران، اسب های رام نشدنی، زال و سیمرغ و ... اشاره کرد.
 
همچنین برپایی نمایشگاه آثار نقاشان ریز نقش دربرگیرنده آثار انیس محدثی، پریا طالبیان، دانیال جودی، غزل وزیری و مهرسا روح بخش به سرپرستی فتانه پیری خواه از دیگر بخش های این برنامه به شمار می رفت.
 
 آثار این نمایشگاه نقاشی کودکان با الهام از داستان‌های برجسته ادبیات کهن ایرانی از جمله شاهنامه فردوسی، کلیله و دمنه و آثار عطار نیشابوری خلق شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه