سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر 30 دونده 70 کیلومتر می‌دوند

خبر

30 دونده 70 کیلومتر می‌دوند

دویدن تا فردوسی5 سال است که 10 دونده 70 کیلومتر را می‌دوند تا روز فردوسی در توس باشند. این دوندگان هیچ حامی ندارند. آن‌ها می‌گویند که هدفشان احترام به بزرگ مردی است که زبان پارسی را حفظ کرد. این دوندگان سال گذشته به دلیل جشن ریاست جمهوری به توس راه داده نشدند. امسال با آن‌ها چگونه برخورد می‌شود؟

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | 30 Winter Outfit Ideas to Kill It in 2020 - Best Outfits of Ignited Woman 2019

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- 10 دونده قرار است در روز بزرگداشت فردوسی، از آتشکده آذر زرین مهر که در گلمکان قرار دارد، دویدن را آغاز کنند. این دوندگان 70 کیلومتر تا توس می‌دوند تا به شکل نمادین پیامشان را که همان پاسداشت فردوسی است، به همه ایرانیان برسانند.

محمد بدیعی گلمکانی، یکی از دوندگان که 5 سال است برای به انجام رسیدن فعالیت‌های این گروه تلاش کرده است، به chn  می‌گوید:« 5 سال که تنی چند از گلمکانی‌های دوستدار فردوسی و فرهنگ ایران زمین برای پاسداشت روز فردوسی از گلمکان تا توس می‌دوند.»
 
به گفته او، این گروه هیچ حامی ندارد و دوستداران فرهنگ هستند که با دل و جان به تا توس می دوند، هرچند که بی مهری‌های زیادی به ما می شود. مانند سال گذشته که ما تا توس دویدیم ولی در محوطه راهمان ندادند.
 
نام و آوازهٔ فردوسی در همه جای جهان شناخته شده و ستوده شده‌است. شاهنامهٔ فردوسی به بسیاری از زبان‌های زنده جهان برگردانده شده‌است.
 
هانس هاینریش شدر ایران‌شناس آلمانی در سخنرانی‌ای که در کنگرهٔ فردوسی در 27 سپتامبر سال 1934 میلادی (5 مهرماه 1313 خورشیدی) به پاس هزاره فردوسی و در شهر برلین بر پا شده بود، می‌گوید چیرگی بر ایران به دست مغولان و از میان رفتن توان ایران پس از یک سده رهایی از چیرگی بیگانگان از سبب‌های گرایش ایرانیان به شاهنامه و تلاش برای بازیابی کیستی (هویت) فراموش شدهٔ او است.
 
او همانندی روزگار ایرانیان در زمان فردوسی با آلمان سدهٔ نوزدهم را چرایی گرایش اندیشمندان آن کشور به شاهنامه فردوسی و برگردان آن به آلمانی می‌داند. اما به گفته بسیاری از پژوهشگران ایران فردوسی بزرگترین رزم‌نامه جهان را پدید آورده که دربردارنده تاریخ جهان باستان است.
 
در ایران روز 25 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است. هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه