سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی قطعنامه همایش بین المللی حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزارۀ دوم شاهنامه در دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان

رویدادهای فرهنگی

قطعنامه همایش بین المللی حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزارۀ دوم شاهنامه در دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان

برگرفته از شورای گسترش زبان و ادب فارسی

 

حكيم ابوالقاسم فردوسي

استادان و پژوهشگران و اندیشمندان شرکت کننده در همایش بین المللی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره ی دوم شاهنامه در زاهدان  که در 5 دی ماه 1390 (26 دسامبر  2011) برگزار شد در پایان همایش قطعنامه ای صادر کردند که به شرح زیر است :


استادان و پژوهشگران و اندیشمندان شرکت کننده در همایش بین المللی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره ی دوم شاهنامه پس از بحث و تبادل نظر در جلسات متعدد علمی و گرامیداشت این چهره شاخص ایران و جهان، قطعنامه ای را در 12 بند به تصویب رساندند که بدین قرار است:
1- جمع حاضر در این همایش بزرگ و باشکوه بین المللی اعم از استادان و اندیشمندان دانشگاه های کشورهای تاجیکستان، مالزی، فرانسه، مصر، سوریه، گرجستان، امریکا، پاکستان، هندوستان، افغانستان و ایران از برگزار کنندگان این رویداد مهم علمی یعنی دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی که علاوه بر ایجاد روح همدلی و دوستی، امکان استفاده از آخرین دستاوردهای علمی را برای آنان فراهم ساخت. صمیمانه سپاسگزاری می نمایند.
2- حاضران امیدوارند دانشگاه سیستان و بلوچستان، رشته فردوسی شناسی را با مرکزیت پژوهشگاه مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی در این دانشگاه و آکادمی علوم تاجیکستان رشته فردوسی شناسی  را تأسیس و راه اندازی نماید.
3- دبیرخانه فردوسی در پژوهشکده مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی و آکادمی علوم تاجیکستان ایجاد گردد و مفاد قطعنامه را پیگیری نماید.
4- کنفرانس های بین المللی و منطقه ای فردوسی شناخت در کشورهای فارسی زبان و علاقه مند به فردوسی بزرگ برگزار شود.
5- مقالات ارائه شده در این کنفرانس ها به تبعیت از کنفرانس حاضر، قبل از برگزاری آن به زیور چاپ درآید.
6- جشنواره ادبی فردوسی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران همه ساله برگزار شود و جایزه هایی از سوی آن تقدیم پژوهشگران برگزیده شاهنامه شناس ایران و جهان گردد.
7- کرسی شاهنامه شناسی در دانشگاه های منطقه تأسیس و راه اندازی شود و در مقابل در دانشگاه های ایران نیز کرسی هایی در ارتباط با مشاهیر ادبی آن ملت ها تأسیس گردد.
8- نشریه شاهنامه شناخت به صورت دو فصلنامه و به زبان فارسی و انگلیسی با مشارکت استادان و پژوهشگران سراسر جهان در ایران و به همت دانشگاه سیستان و بلوچستان منشر شود.
9- شناخت فردوسی و شاهنامه ی او به عنوان 2 واحد درسی در برنامه دروس دانشگاهی کشورهای منطقه گنجانده شود.
10- توجه رسانه ای به کنفرانس های مربوط به فردوسی در تمام کشورهای منطقه بیشتر شده است ارائه مقالات کنفرانسها را پوشش دهد.
11- یک نسخه از قطعنامه جهت همکاری های بیشتر به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهگ و ارتباطات اسلامی تقدیم گردد.
12- شرکت کنندگان در همایش، در پایان بار دیگر از تلاش مستمر و خستگی ناپذیر برگزار کنندگان این کنفرانس بزرگ بین المللی به ویژه پژوهشکده مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی دانشگاه سیستان و بلوچستان سپاسگزاری نموده، توفیق روزافزون آنان را از درگاه ایزد منان خواهانند.

شرکت کنندگان در همایش بین المللی بزرگداشت
حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه
دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان 5 دی ماه 1390/ 26 دسامبر 2011

 

 

اعزام چند تن از استادان برای شرکت درهمایش فردوسی در زاهدان / شورای گسترش زبان وادب فارسی

به همت شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی پنج نفر از اساتید زبان و ادبیات فارسی تاجیکستان به همراه 7 نفر از دانشجویان دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای تهران از کشورهای مصر، سوریه، پاکستان و افغانستان در همایش بین المللی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه که از تاریخ 3 تا 5 دی سال 90 در دانشگاه زاهدان برگزار می شود شرکت می نمایند.
فراخوان همایش بین المللی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
یادآوری می شود مرکز مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی وابسته به دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت هزاره دوم پیدایش حماسه ملی ایران شاهنامه ، باهمکاری آکادمی علوم تاجیکستان همایش بین المللی قرار است  «بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه » را با حضور صاحب نظران و شاهنامه شناسان داخلی و خارجی از 5-3 دی ماه 1390 خورشیدی برابر با 26-24 دسامبر 2011 میلادی در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار کند .
محورهای همایش به قرار زیر است:
-  بررسی اوضاع تاریخی ، سیاسی و اجتماعی زمان سرودن شاهنامه
-  حکیم ابوالقاسم فردوسی و ایران دوستی او
-  حکیم فردوسی و اعتقادات دینی او
-  شاهنامه و زبان فارسی
-  نقد و بررسی چاپ های موجود شاهنامه
-  تاثیر شاهنامه در ادب معاصر ایران و جهان
-  جایگاه شاهنامه فردوسی در جهان
-  نسخه شناسی شاهنامه فردوسی
-  تصویر فردوسی و شاهنامه در تذکره ها و آثار دیگران
-  مقایسه ی شاهنامه با آثار حماسی جهان
-  تاثیر شاهنامه فردوسی بر سایر هنرها
-  ترجمه های شاهنامه
-  رویکرد هنری شاهنامه
-  انسان آرمانی در شاهنامه
-  حکمت فردوسی
-  خاندان رستم در شاهنامه
-  جایگاه سیستان تاریخی در شاهنامه
-  رویکرد اساطیری ، حماسی و تاریخی شاهنامه
-  و همه موضوعات دیگیری که به نحوی در ارتباط با شاهنامه و حکیم فردوسی باشد . 
نشانی دبیرخانه همایش به قرار زیر است:
زاهدان – خیابان دانشگاه مرکز مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی – دبیرخانه همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در هزاره دوم شاهنامه
تلفن : 2430102-0541-0098
همراه : 9158409539-0098
نمابر : 2433100-541-0098

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه