سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست فردوسی و شاهنامه شاهنامه فراخوان - بیاییم نماد جنگ را از ورزش‌های المپیک بزداییم

شاهنامه

فراخوان - بیاییم نماد جنگ را از ورزش‌های المپیک بزداییم

 

حلقه‌های پنج‌گانۀ المپیک، نشانۀ صلح و دوستی میان مردمان جهان است؛ ورزش‌های آن نیز گویای چنین مفهومی می‌باشد، بجز یک مورد: دوی ماراتون که نماد جنگ و خشونت است.

به ادعای مورخان یونانی، در سال 490 پیش از میلاد، یک سرباز یونانی فاصلۀ 42 کیلومتری میان دشت ماراتون تا آتن را دوید، که به آتنی‌ها بگوید که سپاه ایران شکست خورد!

در سال 1896 میلادی، میشل برل فرانسوی پیشنهاد کرد که این «دو» وارد بازی‌های المپیک شود، کمیتۀ المپیک نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

پس از 117 سال، برای نخستین‌بار، روز 18 آبان 1392 خورشیدی، فاصلۀ 45 کیلومتری، از ورزشگاه شریعتی کرج تا بنیاد نیشابور تهران، با هدف جایگزین کردن دوی استقامت «راه شاهنامه» به جای ماراتون دویده شد.

اینک، از ایرانیان درون و برون میهن، هم‌زبانان و هم‌اندیشان ایران فرهنگی، و مردمان اندیشمند و صلح‌دوست جهان، درخواست می‌کنیم، با ما هم پیمان شده و با امضای این بیانیه، برای جایگزین کردن «راه شاهنامه» به جای «ماراتون» ما را یاری کنند.

این درخواست، پس از گردآوری امضای مردمان صلح‌دوست سراسر جهان، به فدراسیون دو و میدانی و کمیته‌ی ملی المپیک ایران سپرده خواهد شد، تا به نمایندگی از سوی امضاکنندگان، از کمیته‌ی جهانی المپیک بخواهند که، دوی استقامت  «راه شاهنامه» جایگزین «ماراتون» شود.

**********

برای آگاهی بیشتر درباره‌ی این که چرا دوی ماراتون، نماد جنگ و خشونت است و راه شاهنامه، نماد فرهنگ و صلح و دوستی، و گزارش چگونگی انجام برنامه‌ی «راه شاهنامه»، و امضای فراخوان، به تارنمای www.pedram-shahname92.com یا www.pedram-shahname92.ir مراجعه فرمایید.

 

در همین زمینه:

دوی استقامت 44 کیلومتری «راه شاهنامه» به وسیله‌ی علی اکبر پدرام انجام یافت

«راه شاهنامه»، نماد فرهنگ را جایگزین «ماراتون»، نماد جنگ می‌کنیم

بازی‌های المپیک از ایران به یونان رفت

مقایسه‌ای میان ورزش در یونان و در ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه