سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی همایش بین‌المللی فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان - 1390- به کار خود پایان داد

رویدادهای فرهنگی

همایش بین‌المللی فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان - 1390- به کار خود پایان داد

همایش بین‌المللی فردوسی که در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان از سوم دی آغاز شده بود، با سخنرانی میهمانان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سیستان و بلوچستان، مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در اختتامیه این همایش گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی بزرگ‌ترین حماسه‌سرای تاریخ ایران و یکی از برجسته‌ترین شاعران جهان شمرده می‌شود.


دانشی بیان کرد: شاهنامه حافظ راستین سنن ملی و شناسنامه قوم ایرانی است.

او در ادامه اظهار کرد: فردوسی را باید پیش‌رو کسانی شمرد که به افتخارات ایران کهن جان داده و عظمت آن را آشکار ساخته‌اند. او مظهر وطن‌پرستی و ایران‌دوستی واقعی است.

وی افزود: شاید با وجود این اثر سترگ بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ آبا و اجدادی ما در توفان حوادث تاریخی نابود می‌شد و اثری از آثارش به جا نمی‌ماند.

دانشی خاطرنشان کرد: حکیم فردوسی شاعری معتقد و مؤمن به ولایت معصومین (ع) بود و خود را بنده اهل بیت نبی و ستاینده خاک پای وصی می‌دانست.

همچنین در این همایش، دکتر میرزا ملا احمد - استاد آکادمی علوم تاجیکستان - درباره شخصیت برجسته حکیم فردوسی گفت: شاهنامه منظومه مفصلی است که حدودا از 60هزار بیت تشکیل شده و دارای سه دوره‌ی اساطیری، پهلوی و تاریخی است.

او افزود: فردوسی شخصیت بین‌المللی است و این شخصیت برجسته جایگاه ویژه‌ای را در کشور تاجیکستان به خود اختصاص داده است.

استاد آکادمی علوم تاجیکستان در ادامه گفت: تفکر فردوسی و اندیشه حاکم بر شاهنامه همیشه مدافع خوبی‌ها در برابر بدی و ظلم و تیرگی است.

او خاطرنشان کرد: شاهنامه زبانی فاخر و مطمئن دارد و موسیقی در شعر فردوسی از عناصر اصلی شاهنامه محسوب می‌شود.

این همایش با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگرانی از 10 کشور تاجیکستان، مصر، فرانسه، مالزی، سوریه، گرجستان، پاکستان، هندوستان، افغانستان و آمریکا برگزار شد که همه دارای کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف خارج از کشور هستند و به زبان فارسی تسلط و تألیفاتی در این زمینه دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه