سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر شاهنامه در فیلم‌های کوتاه و مستند

خبر

شاهنامه در فیلم‌های کوتاه و مستند

در سینمای ایران فیلم‌های کوتاه و مستند همواره با تلاش بی‌پیرایه و صادقانه فیلم‌سازان ساخته شده‌اند. در زمینه فیلم‌های اقتباسی شاهنامه در سینمای آماتور و مستند، می‌توان به فیلم‌های انجمن سینمای جوان و نیز جشن توس مراجعه کرد.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Design Your Own Sneaker - are nike roshe reprobate for basketball shoes 2017 - Custom Air Force 1 - FitforhealthShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ در سینمای ایران فیلم‌های کوتاه و مستند همواره با تلاش بی‌پیرایه و صادقانه فیلم سازان ساخته شده‌اند. در زمینه فیلم‌های اقتباسی شاهنامه در سینمای آماتور و مستند، می‌توان به فیلم‌های انجمن سینمای جوان و نیز جشن توس مراجعه کرد.
 
سینمای مستند به دلیل روایت بدون واسطه از اتفاقات تاریخی می‌تواند نمونه موفقی در ارائه تصویری از فردوسی باشد که تا به امروز کمتر مشابه آن اتفاق افتاده است. همانطور که فیلم کوتاه به دلیل محدودیت بازه زمانی می‌تواند راوی خوبی از قصه‌های کوتاه شاهنامه باشد. قصه‌هایی که اگر چه کوتاه هستند اما در ورای آن دنیایی از حماسه و قهرمانی نقش بسته است.
 
بر خلاف سینمای داستانی و بلند ایران که در ارائه تصویر مناسب از اقتباس‌های شاهنامه فقیرانه رفتار کرده‌است سینمای کوتاه و مستند ایران تا حدی توانسته است این بار را به دوش کشیده و در تصویر کردن شخصیت فردوسی و قهرمان‌های قصه‌هایش روندی منطقی را طی کند.
 
در این زمینه آثار متعددی ساخته شده که از این میان، می‌شود به بعضی از آنها اشاره کرد: سوگ یک دلاور (ولی محمدی)، نان، عشق و توس (حمید تمجیدی)، ماجرای شاهنامه (اریک بالایان)، فردوسی (حسین قوانلو)، سوگ سیاوش (احمد طالبی نژاد) که برداشتی تاریخی - اجتماعی و تازه بر اساس مرگ سیاوش و تناور شدن سیاوش های دیگر است، زورخانه (عباس شباویز)، شاهنامه و مردم (نصیب نصیبی)، فردوسی و مردم (حسین ترابی)، سیمرغ (ابراهیم حیدرزاده)، زال و سیمرغ (علی بنایی) که فیلم انیمیشن در خور توجهی است که جنبه های خاص شاهنامه را به زیبایی بررسی می‌کند، سیری در پرده‌های شاهنامه (جمشید سپاهی)، مینیاتورهای شاهنامه (ایرج گرگین)، شاهنامه از خطی تا چاپی (منوچهر خادم زاده)، پرتو حماسه( منوچهر طیاب)، مرگ سیاوش (بیژن مهاجر) و... از نمونه های مستند در این زمینه اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه