سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دوره آموزشی ابری‌سازی (کاغذ ابری) به شیوه عملی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

رویدادهای فرهنگی

دوره آموزشی ابری‌سازی (کاغذ ابری) به شیوه عملی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با برگزاری «دوره آموزشی ابری‌سازی (کاغذ ابروباد)»، زمینه آشنایی بیش‌تر هنرجویان حوزه هنرهای سنتی کتابت و کتاب‌آرایی را با یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های این بخش فراهم می‌کند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Nike, adidas, Converse & More

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ابری‌سازی یکی از هنرهای کهن ایرانی در فن کتاب‌آرایی است. هنرمندان ابری‌ساز با ایجاد نقوش اتفاقی و ترکیبات رنگی چشم‌نواز و زیبا، طرح‌های خیال‌انگیز و جذابی روی کاغذ پدید می‌آوردند. «ابری» در اصطلاح، کاغذی است که با درآمیختن رنگ‌های گوناگون روی آن، نقوشی درهم شبیه به ابر یا امواج آب بر آن، پدید می‌آید. از این‌گونه کاغذ برای آراستن حاشیه کتاب‌های نفیس خطی، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستربدرقه کتاب، زمینه قلمدان و جعبه‌های روغنی استفاده می‌شده است. این کاغذ امروزه اما بیش‌تر برای قطعه‌نویسی به کار می‌رود.

«دوره آموزشی ابری‌سازی»، یکی دیگر از دوره‌های آموزشی هنری در حوزه هنرهای ایرانی- اسلامی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است که از نیمه اردیبهشت 1392 خورشیدی در مرکز آموزش این نهاد بزرگ وقفی آغاز می‌شود. مدرس این دوره آموزشی، «مهدی سهرابی نصر» خوش‌نویس، ابری‌ساز و قطاع کرمانشاهی است که هر هفته برای آموزش تکنیک‌های عملی ابری‌سازی به هنرجویان هنرهای سنتی به تهران می‌آید.
او در این‌باره می‌گوید: «ساخت و بهره‌گیری از کاغذهای ابری، در ایران، از زمان صفویه رایج شد. هنرمندان این دوره توانستند نقش‌های محبوب خود را با رنگ‌های متنوع و با اشکال و نقش‌های پرمایه بر کاغذ ترسیم کنند. این هنر و تکنیک هرچند در دوره قاجار در ایران به فراموشی رونهاد اما از ایران به هند رفت و در آنجا گسترش یافت. از آنجا نیز به ژاپن راه یافت. هنرمندان ژاپنی هم با هنرنمایی روی این کاغذها،‌ آن را ارتقا بخشیدند. ابری‌سازی در ادامه سفر دور و دراز خود، از غرب ایران به عثمانی و سپس اروپا رفت و در ادامه به تغییراتی که در آن داده شده بود به ایران بازگشت».
به گفته وی، امروزه هنرمندان ژاپنی و ترک، علاقه فراوانی به ساخت کاغذهای ابری دارند و در این زمینه خلاقیت‌های بسیاری از خود نشان داده‌اند.
این ابری‌سازی می‌افزاید: «اکنون در پی آنیم که با برگزاری دوره‌ای آموزشی به شیوه عملی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، تکنیک‌های ایرانی در حوزه ساخت کاغذهای ابروباد را به هنرجویان و هنردوستان بیاموزیم».
به گفته سهرابی نصر، وجود نسخه‌های نفیس خطی به کاغذ ابروباد در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، بستر مناسبی برای ارایه چنین آموزش‌هایی فراهم می‌کند و هنرجویان می‌توانند در یک فضای مرتبط با این هنر قدیمی و جذاب، به شکلی عملی، تکنیک‌های ابری‌سازی را فرابگیرند.
«دوره آموزشی ابری‌سازی» کتابخانه و موزه ملی ملک به روش بهره‌گیری از مرکب چاپ، در 8 جلسه برگزار می‌شود. جلسه نخست به شناخت مواد و ابزارها، تاریخچه ابری و روش‌های گوناگون ابری اختصاص دارد. در جلسه‌های دوم و سوم، مواد ابری و مقدمات ابری‌سازی مهیا می‌شود. در جلسه‌های چهارم و پنجم، انواع طرح‌های ابری روی کاغذهای مورد نظر اجرا خواهد شد. جلسه‌های ششم، هفتم و هشتم نیز به تمرین گروهی و رفع اشکال اختصاص خواهد داشت.
علاقه‌مندان به شرکت در «دوره آموزشی ابری‌سازی» و دیگر دوره‌های آموزشی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، برای ثبت نام و گرفتن اطلاعات بیش‌تر، می‌توانند با شماره‌های تلفن ثابت 66756775 و 66751291 و تلفن همراه 09396751291 تماس بگیرند یا به تارنمای این موسسه به نشانی
http://www.malekmuseum.org مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه